Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Studijní a dokumentační centrum Norbertov v Praze zve na přednášku v rámci cyklu Proměny městského bydlení. Šárka Koukalová účastníkům představí letní sídlo v Lavičkách u Orlické přehrady z 30. let 20. století od architekta Františka Roitha a přepychové letovisko Vystrkov.
Přednáška představí letní sídlo v Lavičkách u Orlické přehrady z 30. let 20. století od známého architekta Františka Roitha pro bankéře Jaroslava Preisse – přední politickou i kulturní osobnost našeho nového státu. Lavičky se staly součástí jeho velmi rozsáhlého majetku. Patřili mu i některé pozemky, po druhé světové válce zkonfiskované, na kterých bylo postaveno počátkem 60. let 20. století přepychové letovisko Vystrkov. Pro sebe, své rodiny a pro vážené zahraniční hosty si tu nejvyšší představitelé Komunistické strany Československa nechali vybudovat 15 rekreačních vil a hotel. Oáza provinčního luxusu sloužila jen úzké elitě. Areál, který mohl pojmout 250 lidí a jehož vybudování přišlo na více než 30 milionů korun, byl přísně střežen a až do sametové revoluce v roce 1989 nebyl zaznamenán ani na katastrální mapě.
Projektovali ho špičkoví tvůrci z takzvaného Basoprojektu v Praze na Pankráci, tedy vězeňského pracoviště architektů, inženýrů i stavebních techniků odsouzených v rámci vykonstruovaných politických procesů v 50. a na počátku 60. let 20. století. Budovy vznikly podle zásad moderní architektury, kterou komunistický režim ještě v 50. letech hlasitě zatracoval. Ani na základě rozsáhlého archivního výzkumu není možné s naprostou jistotou přiřadit k projektům vil jména architektů, ale podle některých indicií se mohlo jednat například o vynikajícího slovenského architekta Eugena Kramára, Josefa Šolce a Stanislava Tobka (žáky známého architekta Josefa Gočára), Jiřího Františka Kaislera, Bedřicha Rozehnala (někdejšího profesora VUT v Brně) či Jaroslava Vaculíka (posledního českého stážistu v ateliéru Le Corbusiera). Jistě víme pouze to, že realizační část projektu Orlík měl na starosti významný český statik, konstruktér a odborník na betonové stavby František Bäumelt.
Akce Orlík byla zvláštním experimentem s mnoha paradoxy, který v historii naší architektury nemá obdoby – komunističtí pohlaváři nechali zavírat architekty do vězení za jejich prozápadní orientaci, aby následně využili jejich technický um a estetické cítění k vybudování unikátního letoviska, které architektonicky navazuje na meziválečnou tvorbu obohacenou o skulpturální a organické tendence včetně uplatnění takzvaného bruselského stylu na stavbě prezidentské chaty.