Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Nesoudit knihu podle obalu? Unikátní objev v Národní knihovně dokazuje, že obálka může přitahovat větší pozornost než samotný obsah. Kodex z 15. století ukrýval vzácné skladby, zkomponované nejspíš ve 13. století v okruhu pařížské katedrály Notre-Dame.
Doba uzavřených archivů a opuštěných knihoven nahrává právě takovým nálezům. Unikátní objev přinesla digitalizace rukopisů, uložených v trezorech Národní knihovny. „V jednom z rukopisů, jejichž digitalizáty byly v poslední době publikovány na portálu digitální knihovny Manuscriptorium.com, se podařilo identifikovat zlomky polyfonních skladeb z repertoáru, který vznikl v prostředí nově postavené gotické katedrály Notre-Dame v Paříži ve vrcholném středověku. Tento repertoár zahrnoval skladby komponované pro dva až čtyři hlasy, které poprvé v historii evropské hudby pracovaly s pravidelným rytmem, notovým zápisem. Jejich provádění vyžadovalo špičkové interprety,“ přibližuje vedoucí oddělení rukopisů a starých tisků Národní knihovny Jan Vojtíšek.
Důkazem o jedinečnosti tohoto objevu je fakt, že se do dnešní doby dochovaly pouze tři obdobné rukopisy ze 13. století a několik drobných fragmentů. Nález tak významně dokreslí obraz dějin evropské středověké hudby. Dvojlisty byly vevázány do rukopisu z 15. století: dnes velmi vzácný notovaný rukopis posloužil v pozdním středověku jako materiál na vazbu knihy pro člena pražské univerzity. „V tehdejší době šlo o běžný jev, že byly staré a nepotřebné rukopisy využívány pro výrobu vazeb aktuálních knih. Tento náš rukopis z 15. století obsahuje v pozdním středověku oblíbený a rozšířený spis o zemědělství italského učence Petra de Crescentiis nazývaný Ruralia commoda,“ doplňuje Vojtíšek.
Na zlomky upozornil v polovině února letošního roku Dominique Gatté ze Štrasburku. Systematicky se věnuje evidenci fragmentů v nově digitalizovaných rukopisech z evropských fondů. Studia se okamžitě ujali členové projektu Staré mýty, nová fakta: české země v centru hudebního dění 15. století, pro které nález přináší cenný materiál k pochopení hudební kultury husitských Čech.
Další informace se dočtete na stránkách NÁRODNÍ KNIHOVNY ČESKÉ REPUBLIKY. Digitální verzi a popis rukopisu naleznete v digitální knihovně MANUSCRIPTORIUM.