Doba uzavřených archivů a opuštěných knihoven nahrává právě takovým nálezům. Unikátní objev přinesla digitalizace rukopisů, uložených v trezorech Národní knihovny. „V jednom z rukopisů, jejichž digitalizáty byly v poslední době publikovány na portálu digitální knihovny Manuscriptorium.com, se podařilo identifikovat zlomky polyfonních skladeb z repertoáru, který vznikl v prostředí nově postavené gotické katedrály Notre-Dame v Paříži ve vrcholném středověku. Tento repertoár zahrnoval skladby komponované pro dva až čtyři hlasy, které poprvé v historii evropské hudby pracovaly s pravidelným rytmem, notovým zápisem. Jejich provádění vyžadovalo špičkové interprety,“ přibližuje vedoucí oddělení rukopisů a starých tisků Národní knihovny Jan Vojtíšek.

Důkazem o jedinečnosti tohoto objevu je fakt, že se do dnešní doby dochovaly pouze tři obdobné rukopisy ze 13. století a několik drobných fragmentů. Nález tak významně dokreslí obraz dějin evropské středověké hudby. Dvojlisty byly vevázány do rukopisu z 15. století: dnes velmi vzácný notovaný rukopis posloužil v pozdním středověku jako materiál na vazbu knihy pro člena pražské univerzity. „V tehdejší době šlo o běžný jev, že byly staré a nepotřebné rukopisy využívány pro výrobu vazeb aktuálních knih. Tento náš rukopis z 15. století obsahuje v pozdním středověku oblíbený a rozšířený spis o zemědělství italského učence Petra de Crescentiis nazývaný Ruralia commoda,“ doplňuje Vojtíšek.

Na zlomky upozornil v polovině února letošního roku Dominique Gatté ze Štrasburku. Systematicky se věnuje evidenci fragmentů v nově digitalizovaných rukopisech z evropských fondů. Studia se okamžitě ujali členové projektu Staré mýty, nová fakta: české země v centru hudebního dění 15. století, pro které nález přináší cenný materiál k pochopení hudební kultury husitských Čech.

Další informace se dočtete na stránkách NÁRODNÍ KNIHOVNY ČESKÉ REPUBLIKY. Digitální verzi a popis rukopisu naleznete v digitální knihovně MANUSCRIPTORIUM.