Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Podpořte další příběhy památek, které mohou inspirovat další statečné zachránce. 🍀
Památkově chráněná vila byla po komplexní rekonstrukci, jež započala na sklonku roku 2021, zpřístupněna veřejnosti na jaře 2024. Rekonstrukci financovalo město Ostrava, které nyní pokračuje v doplňování mobiliáře. Od otevření navštívilo objekt více než 14 tisíc návštěvníků.
V uplynulých měsících byla v rámci projektu města Ostravy vila dovybavena další sérií prvků přibližujících kulturní památku původní podobě domu vyšší střední třídy meziválečného období. Kromě koberců jsou tak nyní pokoje zařízeny závěsy a záclonami na mosazných garnýžích, přičemž v případě pánského pokoje se na podkladě originálních kusů vyráběly přesné repliky scházejících garnýží dřevěných. Dodatečně byly realizovány malby na společenském podlaží (pánský pokoj, hudební salon, jídelna i zimní zahrada) a v soukromém patře (alkovna, toaleta, nika v dámské ložnici). U některých maleb nebyla k dispozici dobová fotografie, proto nové malby vycházely z restaurátorských průzkumů, které však odhalovaly původní podobu pouze torzovitě. Současné řešení je tak zhotoveno na základě restaurátorského návrhu posouzeného odborníky. V soukromém patře byla dále doplněna také umělecká mosazná mříž v oblouku vedoucím k hostinskému pokoji.
„Co se týče nového mobiliáře, který se v těchto dnech postupně doplňuje – nejzajímavějším kusem nábytku je historizující rozkládací karetní stoleček v hracím koutě pánského pokoje, kde si František Grossmann mohl užít partičku karet, ke kterým měl vřelý vztah. V soukromých ložnicích jsou pak originály stolečků Thonet a v zimní zahradě pohodlné ratanové houpací křeslo. Došlo také k výměně provozních plastových židlí za 45 kusů dřevěných židlí číslo 18 z produkce továrny na ohýbaný nábytek TON, dědičky původní firmy Michaela Thoneta. Design této ikonické židle spadá do roku 1876 a právě tento typ se nacházel v projekční kanceláři stavební firmy Františka Grossmanna,“ vysvětluje Tomáš Rusek, kurátor vily.
„Kontinuálně pracujeme na rozvoji tohoto klenotu stavebního dekorativismu.“
Provoz objektu zajišťuje městská společnost Černá louka a připravuje také zajímavý program. „Důsledně dbáme na zachování unikátního architektonického dědictví našich předků. Ve vile se za uplynulý rok uskutečnila kromě prohlídek i řada zajímavých akcí a památkově chráněná stavba obohatila život ve městě. Kontinuálně pracujeme na rozvoji tohoto klenotu stavebního dekorativismu. Dalších 450 tisíc bude zapotřebí k pořízení IT techniky, projekční obrazovky s příslušenstvím k interiérovým projekcím rozšířené reality či doplnění výstav a expozic. Nově byly získány dobové fotografie dokládající původní existenci šesti vitráží v nejreprezentativnější místnosti vily, hudebním salonu. Město na jejich pořízení přispěje financemi ve výši 70 tisíc korun,“ dodává Jan Dohnal, primátor města. Částkou 50 tisíc korun přispěje Moravskoslezský kraj, provozovatel Černá louka uhradí 15 600 korun. Vitráže dodají odborníci firmy Vitráže Mitvalský, kteří již pro vilu obnovili i stávající vitrážové prvky.
Expozici Vily Grossmann doplnil původní monumentální obraz celého areálu.
Badatelská práce ovšem nebyla nalezením dobových fotografií ke scházejícím vitrážím v salonu zdaleka skončena. Expozici Vily Grossmann například doplnil také původní monumentální obraz celého areálu společnosti LB Cemix – výrobní závod Kotouč ze Štramberka, na jehož původní výstavbě se podílel František Grossmann. Společnost LB Cemix obraz, společně s výkresy několika dalších průmyslových budov, darovala Vile Grossmann, aby se z nich mohli radovat i její návštěvníci a dokumenty nezůstaly skryty v archivu. Materiály budou ošetřeny a po dalším výzkumu se objeví v expozici.
Rodinou vilu s reprezentativním sídlem stavební kanceláře si nechal postavit v letech 1922–1924 František Grossmann. Objekt přitahoval pozornost přepychovým provedením i neobvyklým stavebním řešením. Byl obklopen zahradou s exotickými dřevinami, sochařskou výzdobou, altánem, bazénem a kašnou. Stoletá budova byla poznamenána rozličnými zásahy i dřevomorkou a před rekonstrukcí nebyla v dobrém stavebnětechnickém stavu.