Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKÁ REPUBLIKA | České dědictví UNESCO je dobrovolný svazek měst a obcí, které mají na svém území památky zapsané na Seznam UNESCO. Tento svazek zároveň zastřešuje a koordinuje společné aktivity těchto měst především v marketingu cestovního ruchu.
O výhodách společného marketingu našich 12 lokalit s památkami UNESCO hovořila na konferenci k 40. výročí Úmluvy o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví a 20. výročí zápisu prvních českých památek na Seznam UNESCO, která se konala v Telči 14.–15.června, ředitelka Českého dědictví UNESCO Ing. Michaela Severová. Hned v úvodu svého referátu upozornila na skutečnost, že Česká republika je v pozici supervelmoci, neboť má na svém území dvojnásobek památek zapsaných na Seznam UNESCO, než je světový průměr. „Každá další nominace je i z tohoto důvodu problematická a složitá,“ dodala Michaela Severová.
V oblasti cestovního ruchu shrnula ředitelka Českého dědictví UNESCO hlavní přínosy zápisu na tento seznam. „Je to vysoce prestižní záležitost, záruka kvality, motivace k návštěvě a zároveň jsou tyto památky učebnicí dějin kultury.“ „Naše památky UNESCO jsou jedinečné a výjimečné a zavazujeme se je chránit pro budoucí generace. Pro návštěvníky je velká výhoda, že naše památky jsou umístěny poměrně blízko u sebe,“ pokračovala Michaela Severová.
Českého dědictví UNESCO se snaží prosadit vytvoření přátelského klubu památek UNESCO s poslanci a senátory, usiluje rovněž o nadstandardní péči státu směrem k památkám UNESCO. Dalším cílem je osvěta a vzdělávání, kdy se již daří dostávat povědomí o našich památkách UNESCO do učebnic.
Základním pravidlem je společná prezentace všech 12 památek UNESCO. „V tomto směru úzce spolupracujeme s agenturou Czechtourism, která má poslání prezentovat to nejlepší z České republiky hlavně směrem do zahraničí. Spolupracujeme s cestovními kancelářemi a agenturami a snažíme se dostat naše památky více i do byznysu. Ať se to někomu líbí nebo ne, cestovní ruch je byznys – přináší peníze do našich měst a přináší zaměstnanost, ale musí se dělat tak, aby se památky dobře prezentovaly a nepoškozovaly se,“ upřesnila Severová.
Při společné prezentaci památek jsou podle Michaely Severové důležité emoce a příběh k dané památce. Doporučuje minimum textů, které jsou ovšem poutavě napsané, kvalitní fotografie a bezchybné internetové stránky. Podle ní by v propagačních materiálech rozhodně neměly být „státnické projevy“ starostů, kteří zvou na návštěvu svých měst, ani vyčerpávající historické přehledy a neopodstatněné superlativy. Velkou chybou prezentací našich památek je snaha prezentovat vše, co v daném městě je k vidění. Severová doporučuje vybrat jen několik nejlukrativnějších míst a na těch stavět.
Úmluvu o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, skládačku o českých památkách UNESCO a kalendář České dědictví UNESCO na rok 2012 v elektronické podobě naleznete v příloze. Více informací o dobrovolném svazku měst a obcí České dědictví UNESCO naleznete na portálu PROPAMÁTKY v KATALOGU SLUŽEB.