Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Podpořte katalog vzdělávání – čím více mladých lidí nadchneme pro památky, tím více staveb bude zachráněno. 🍀
V září 2025 došlo k unikátnímu přesunu památkově chráněné ocelové mostní konstrukce, která několik let neměla své využití. Nyní stojí na nových opěrách na silnici mezi Plzní a Chotíkovem, kde překlenuje karlovarskou výpadovku, a od konce roku začne sloužit pěším a cyklistům.
Ocelový původně silniční most s příhradovými hlavními nosníky a dolní mostovkou se nacházel u severního okraje areálu hlavního závodu plzeňské Škodovky při Domažlické ulici. Do roku 2019 byl využíván a spojoval severní a jižní část hlavního závodu (odtud pochází jeho původní název Sever-Jih), které jsou odděleny průběžnými železničními tratěmi. Během přestavby této tratě bylo přemostění sejmuto a několik let bez údržby čekalo na své nové využití. Z toho důvodu následně došlo k jednáním a předání od původního vlastníka, společnosti Škoda, a. s., statutárnímu městu Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.
Nosná konstrukce sestává ze dvou příhradových hlavních nosníků lichoběžníkového tvaru a kosoúhlé soustavy se svislicemi. Ocelovou konstrukci doplňují spodní a horní větrová ztužidla s příčkami ve tvaru kosočtverců a konzoly pro převedení plynového potrubí. Most byl otevřen na podzim roku 1931, projekt vypracoval a veškeré práce řídil profesor František Faltus (1901–1989). Ocelovou konstrukci vyrobila Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni. Návrh s realizací železobetonových ramp a mostovky byl zadán firmě Müller a Kapsa. Na výrobu bylo použito místo tehdy obvyklého nýtování výhradně elektrické svařování. Šlo tak o první použití ocelové konstrukce silničního mostu plně svařované elektrickým obloukem na území tehdejšího Československa a současně o největší úplně svařovaný most na světě. Stavbě mostu, který se stal jedním ze symbolů technické vyspělosti Škodových závodů i Československé republiky v době mezi světovými válkami, byla věnována značná pozornost nejen v odborné tuzemské literatuře, ale například také v Německu a Spojených státech.
Konstrukce mostu současně prošla za účasti specialistů z Národního památkového ústavu celkovou kontrolou a opravami, během nichž získala tři vrstvy nátěru. Jeho poslední vrstva v antracitové barvě odpovídá původnímu odstínu v době svého vzniku. Od konce roku by měl být most otevřen pěším a cyklistům, kteří míří na Krkavec, do Radčic nebo Malesic. Práce na přesunu a uložení započaly již v březnu a město vyšly na více než 60 milionů korun, z nichž 16 milionů kryje evropská dotace.