Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Reklamní poutače a zařízení tvoří dominantní prvek ve všech moderních a živoucích městech. Historická a památková hodnota center měst jimi ovšem jednoznačně trpí. Hlavní město Praha se proto rozhodlo podpořit redukci vizuálního smogu prostřednictvím dotačního Programu pro označování provozoven na území Pražské památkové rezervace i pro rok 2023.
Označováním provozovny se rozumí zejména práce související s grafickým návrhem, realizací a instalací: výstrče, vývěsního štítu, firemního nápisu, vitríny, menuboxu a nabídkové tabule, označení obchodního domu, úpravy výlohy a výkladce, které jsou v souladu s dokumentem Pravidla označování provozoven v památkově chráněných územích hl. m. Prahy a na kulturních památkách na území hl. m. Prahy, který najdete na webových stránkách odboru památkové péče https://pamatky.praha.eu. Jako inspirace může sloužit nově vzniklý Manuál pro kultivovanou Prahu (https://kultivovana.praha.eu), který nabízí návod, jak své podnikání vizuálně prezentovat s respektem k hodnotám historického města, a prakticky shrnuje požadavky úřadů, které se k podobě označení provozoven vyjadřují.
Účelem dotace mohou být jen práce, jejichž provedení bylo schváleno závazným stanoviskem odboru památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy v souladu s § 14 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů. Dotaci je možno poskytnout na práce zahájené, provedené a dokončené od 1. 11. 2021 do 31. 10. 2022, a to až do výše 200 tisíc korun, maximálně však do 70 % celkových uznatelných nákladů. Žadatelem přitom může být uživatel provozovny v objektu, který je vlastníkem, vypůjčitelem nebo nájemcem provozovny. Podnikatelé si mohou žádat o finanční prostředky ze strany hlavního města Prahy od 15. července do 31. října 2022 s tím, že dotace bude vyplacena v rámci následujícího roku na již zhotovené reklamní označení. Pro žadatele o dotaci jsou pořádány semináře, jejichž termíny jsou uvedeny na webových stránkách odboru památkové péče https://pamatky.praha.eu, případně je možné si s příslušným zaměstnancem odboru domluvit individuální konzultaci.
Označení provozovny by mělo plnit nejen vlastní reklamní funkci, ale svým záměrem by mělo zároveň respektovat architektonické hodnoty dotčené nemovitosti a charakter prostředí Pražské památkové rezervace. Vizuální a estetická kultivace veřejného prostoru uličního interiéru je stěžejním bodem dotačního programu. Označení provozovny by mělo být přínosem jak pro památkový objekt, tak i pro veřejný interiér města a svou formou by mělo přispět k redukci vizuálního smogu (kupř. přizpůsobení označení řetězců památkovému charakteru prostředí změnou velikosti, barevnosti či četnosti loga oproti typovému standardu, intenzitě podsvícení).
Další inspirativní příběhy a rozhovory naleznete v bulletinu MÁME VYBRÁNO, který je přílohou podzimního časopisu PROPAMÁTKY. Ten zasíláme všem členům Klubu PROPAMÁTKY. V tištěné podobě je k dispozici také na úřadech Jihočeského, Středočeského, Plzeňského, Pardubického a Moravskoslezského kraje nebo na Magistrátě města Prahy, on-line lze číst na stránkách www.mamevybrano.cz.
Čtěte také: