Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Vyzpovídali jsme Terezu Raabovou – expertku na ekonomiku kultury, kreativní průmysly a kulturní politiku. V rámci své činnosti ráda podporuje revitalizaci památek a rozvoj kulturního dědictví. Pomáhá jim hledat a nacházet trvalé cesty fungování.
Jste zakladatelkou platformy Culture matters. Co je jejím hlavním polem působnosti?
Culture matters se zaměřuje na vzdělávání kulturních manažerů a dalších aktérů v kultuře (včetně úředníků odborů kultury). Kromě Culture Matters jsem založila ještě agentury na výpočet ekonomických dopadů Economic Impact a Economic Impact Art, které pomáhají např. festivalům, divadlům, muzeím a nejrůznějším eventům vyčíslit a pojmenovat jejich komplexní dopad na jejich region a společnost. V roce 2020 jsem se propojila s kolegou Ondřejem Špačkem, který tehdy dělal velmi podobné věci pro cestovní ruch a sport. Všechny naše firmy jsme zastřešili jednotnou značkou KREIA group a rozšířili portfolio služeb na všechna volnočasová odvětví: kulturu, sport, cestovní ruch. Naším hlavním cílem je propojit věcnou náplň a vizi projektů s ekonomickou rovinou, aby byly dlouhodobě udržitelné, přínosné pro místní komunitu, region a ekonomicky životaschopné. Proto pomáháme nejrůznějším organizacím a (nejen) kulturním projektům nastavit strategické plánování, provozní a finanční model, spolupráci s klíčovými stakeholdery, participaci s místními obyvateli nebo vyhledáváme možné dotační tituly.
Kdo je vaší cílovou skupinou?
Pro kulturní analýzy a strategie jsou to obce, města, kulturní instituce (divadla, muzea, orchestry, knihovny, festivaly aj.), ale i jednotlivci a neziskové organizace. Vedli jsme zpracování strategií pro 17 projektů záchrany kulturního dědictví financovaných z norských fondů, studie proveditelnosti Těšínského divadelního a kulturního centra nebo revitalizace zámku Liberec na Dům animace. Pracujeme jak s veřejným sektorem, tak se soukromými vlastníky památek a nositeli projektů.
Řekněme, že nadšenec koupil ruinu zámku. Kdy je vhodné, aby se obrátil na vaši organizaci?
Ideální je kontaktovat nás co nejdříve, jakmile má majitel základní představu o tom, co chce s památkou udělat. Často vidíme, že mnoho projektů včetně záchrany kulturní památky začíná s velkými vizemi, ale mnohdy postrádají pevné ekonomické a strategické základy. Pokud si například někdo koupí ruinu zámku a přemýšlí, jak ji zachránit, rádi pomůžeme už v počátcích projektu – od celého konceptu využití každé části prostor přes finanční model, podporu klíčových partnerů v regionu až po hledání financování. U projektů, jako je revitalizace zámku, můžeme navrhnout či ověřit celkový koncept využití objektu (zda je vhodný na hotel nebo kulturní středisko, čím je lokalita zajímavá nebo zda zámek nevyniká zajímavou historickou osobností či událostí, na které se dá stavět), potom navrhnout komplexní plán využití, jenž bude dlouhodobě udržitelný finančně. Pomáháme také s hledáním grantových výzev nebo nastavením provozních modelů, vhodné právní formy, organizační struktury a celého rozpočtu. Můžeme se podělit o řadu zkušeností a příkladů z praxe, co kde funguje, a co ne.
Celý rozhovor s Terezou Raabovou si můžete přečíst v zimním vydání časopisu PROPAMÁTKY 2024/2025.