Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Po půl roce skončila první etapa restaurování lunet Mikoláše Alše a Františka Ženíška v historické budově Národního divadla. Cílem restaurování maleb, které byly poškozené při požáru divadla, bylo kromě oprav také odstranění dřívějších přemaleb.
Důležité při současném restaurování je to, že lunety a nástropní malba byly poprvé v historii zrestaurovány jednotným přístupem, řekl restaurátor Tomáš Záhoř, který práce vedl. O práci restaurátorů se nyní mohou přesvědčit i návštěvníci divadla ve foyeru na prvním balkoně. Pověřený ředitel Národního divadla Václav Pelouch uvedl, že divadlo mělo v plánu restaurování lunet už celých deset let. „Marně jsme se ale snažili získat prostředky od Ministerstva kultury,“ řekl. Náročné a nezbytné opravy součásti českého kulturního dědictví svým půlmilionovým darem umožnila nakonec mecenáška a podnikatelka Dadja Altenburg-Kohl.
Restaurátoři zahájili první etapu prací opravami lunet Táborsko, Otava, Žalov, Stráž na pomezí, Vypravování a část nástropního triptychu Umění od Františka Ženíška. Malby byly poškozeny už záhy po jejich zhotovení během požáru divadla, poškodila je voda při hašení požáru. Malby jsou z velké části prováděné olejem, který vodu málo propouští, uvedl Záhoř.
Průzkum lunet v hlavním foyeru Národního divadla začal v roce 2007. Tehdy se zjistilo, že malby byly v minulosti rozsáhle opravovány, podle Záhoře někdy až nadměrně. „Věděli jsme, že to bude náročná práce,“ řekl. Ukazoval fotografie z doby před restaurováním a po něm a také například to, že některé malby jsou poškozené statickou trhlinou, která prochází celým foyerem. „Je stabilní, nehýbe se, ale nelze ji vrátit do roviny,“ řekl k opravám trhliny v malbě. Restaurátoři upevňovali šupiny originální vrstvy malby, povrch očistili, sejmuli starší nevhodné retuše a přemalby.
Dadja Altenburg-Kohl je předsedkyní Mecenášského klubu Národního divadla a divadlu již dříve věnovala peníze, například na opravu Hynaisovy opony. Přispívá také na vznik některých inscenací.
Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO DIVADLA.