Důležité při současném restaurování je to, že lunety a nástropní malba byly poprvé v historii zrestaurovány jednotným přístupem, řekl restaurátor Tomáš Záhoř, který práce vedl. O práci restaurátorů se nyní mohou přesvědčit i návštěvníci divadla ve foyeru na prvním balkoně. Pověřený ředitel Národního divadla Václav Pelouch uvedl, že divadlo mělo v plánu restaurování lunet už celých deset let. „Marně jsme se ale snažili získat prostředky od Ministerstva kultury,“ řekl. Náročné a nezbytné opravy součásti českého kulturního dědictví svým půlmilionovým darem umožnila nakonec mecenáška a podnikatelka Dadja Altenburg-Kohl.

Restaurátoři zahájili první etapu prací opravami lunet Táborsko, Otava, Žalov, Stráž na pomezí, Vypravování a část nástropního triptychu Umění od Františka Ženíška. Malby byly poškozeny už záhy po jejich zhotovení během požáru divadla, poškodila je voda při hašení požáru. Malby jsou z velké části prováděné olejem, který vodu málo propouští, uvedl Záhoř.

Průzkum lunet v hlavním foyeru Národního divadla začal v roce 2007. Tehdy se zjistilo, že malby byly v minulosti rozsáhle opravovány, podle Záhoře někdy až nadměrně. „Věděli jsme, že to bude náročná práce,“ řekl. Ukazoval fotografie z doby před restaurováním a po něm a také například to, že některé malby jsou poškozené statickou trhlinou, která prochází celým foyerem. „Je stabilní, nehýbe se, ale nelze ji vrátit do roviny,“ řekl k opravám trhliny v malbě. Restaurátoři upevňovali šupiny originální vrstvy malby, povrch očistili, sejmuli starší nevhodné retuše a přemalby.

Dadja Altenburg-Kohl je předsedkyní Mecenášského klubu Národního divadla a divadlu již dříve věnovala peníze, například na opravu Hynaisovy opony. Přispívá také na vznik některých inscenací.

Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO DIVADLA.