Jaký vy osobně máte vztah k sakrálním památkám a varhanám?
Velmi vřelý a osobní. Jsem věřící katoličkou odmala, takže jsem navštěvovala sakrální stavby jako dítě, dívka i nyní jako dospělá žena. Vyrostla jsem ve vesničce na Vysočině a z okna jsem se dívala na naši malou milou kapličku. Jen v nynějším věku vnímám, že dokáži tu krásu a velebnost sakrálních staveb více ocenit a mají pro mě mnohem hlubší a niternější význam. A varhany? I když na ně hrát neumím, jejich zvuk miluji. Jsou silné, monumentální a představují pro mě nedílnou součást bohoslužeb. Bez nich by něco důležitého chybělo.

Jak byste popsala svoji misi podporovat obnovu čakovických varhan coby dobrovolnice a zároveň jako pracovnice PR a marketingu?
Že budu nyní tady a zachraňovat jedny takové krásné varhany, o tom se mi nikdy ani nesnilo. Cítím, že je to mé malé poslání, možná „mise“ tady na Zemi. Vážím si důvěry, kterou má ve mně náš otec František a celý farní tým. Jsem moc ráda, že mohu uplatnit a využít své zkušenosti a znalosti z oblasti reklamy a marketingu, který jsem vystudovala a věnuji se mu už přes 10 let. A že se nám to daří, o tom nás mile přesvědčilo ocenění, které jsme získali od redakce PROPAMÁTKY při vyhlašování soutěže MÁME VYBRÁNO, kde jsme získali první místo v kategorii Nejlepší marketingová kampaň, podpora projektu záchrany památky. Nesmírně mě to osobně nakoplo a motivovalo k dalším nápadům a práci i samozřejmě velmi zahřálo u srdce.

Čím vás tento projekt zaujal a jaké úkoly máte na starost?
Víte, já si tento projekt nevybrala, cítím, že jsem k němu byla povolána. Když mě otec František požádal, zdali bych se do obnovy varhan nevrhla, váhala jsem, ale nakonec jsem řekla ano. S odstupem času, už skoro dvou let, co jsme o startu projektu začali reálně ve farnosti uvažovat a plánovat ho, vnímám, že i přes nasazení, které tomu dávám, se mi to vrací, dává více a moc si toho vážím.

Mým úkolem je především projekt tzv. táhnout dopředu, koordinovat, v rámci našeho čtyřčlenného týmu a z pozice PR manažerky marketingu, vymýšlet nové aktivity, dárky, komunikovat s dárci, médii, dělat grafiku, psát články, připravovat obsah pro web, sociální média, připravovat eventy a další a další. Naštěstí nápady přicházejí, jen najít ještě více času pro realizaci.

Jakými cestami dáváte lidem, milovníkům sakrálních památek a varhan, na vědomí, že mohou pomoci obnově tohoto vzácného nástroje?
Využíváme naše vlastní komunikační nástroje, kanály, jako je speciální web, ale i web farnosti, sociální sítě, farní časopis, direct mailing, videa, nástěnky, aplikaci Farnost do kapsy. Podobně využíváme i komunikační nástroje našich partnerů, podporovatelů, kteří drží záštitu nad projektem, ale i komunikační nástroje sousedských městských částí, jako noviny, letáčky, web, sociální sítě. Dále také rádio, televizi, různá setkání, trhy, venkovní bannery, dárky, přednášky v kostele nebo třeba i na vysoké škole. Zastávám názor, že je třeba využívat takové cesty, kde se nachází naše cílová skupina, k ní pak mluvit jejím jazykem.

S jakými médii spolupracujete?
Pravidelně spolupracujeme s časopisem městské části Praha-Čakovice, facebookovými stránkami Naše Letňany a Praha 8 a samozřejmě využíváme i náš vlastní farní časopis Remigius. Také video TV zprávy Čakovice. Dvakrát jsme byli hosty ve vysílání Radiožurnálu, též v Událostech, komentářích na ČT24. Například také v Podcastu na kolech a nesmírnou radost jsem měla z pozvání na Univerzitu Pardubice, kde jsem měla možnost představit studentům marketingu, jak to v praxi může fungovat. Podobná přednáška I církev potřebuje „Boží marketing“ mě čeká 11. března na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kam se moc těším. Přeci jen je to moje alma mater.

Využíváte také sociální sítě? Případně influencery či youtubery?
Ano, sociální sítě jsou v této oblasti rozhodně na vzestupu, s velkým potenciálem a i my je pro projekt využíváme. Instagram, Facebook, YouTube. Mladší generaci rozhodně na těchto platformách oslovíme mnohem lépe než třeba nástěnkou u kostela. Influencery zatím nevyužíváme, ale funguje spíše konkrétní spolupráce na obsahu s našimi partnery a podporovateli.

Kde a jakou formou mohou lidé na restaurování varhan přispět?
Veškeré informace se lidé dozví na webu Varhany pro Čakovice, a když budou sledovat naše Aktuality a sociální sítě, nic jim neunikne. Přispět mohou několika způsoby. Mohou se stát přímo duchovními patrony varhan přes adopci konkrétní píšťaly (pro firmy sestavujeme i balíčky píšťal na přání), vše si člověk může odepsat z daní, získá krásný certifikát, zapíše se na seznam dárců a dostává od nás pravidelné informace, pozvánky na akce apod. Další cestou, velmi jednoduchou a rychlou, je přímá finanční pomoc, a to zasláním částky na transparentní účet sbírky. Kdo by si chtěl něco hezkého odnést a přispět, k tomu tady máme naši plejádu dárků – dobroplatky (čakovické oplatky), krásné šperky s přesahem, pivo, čaje, golfové míčky a pro letošek chystáme ještě další Tyto dárky si může koupit přímo od nás po domluvě, případně na trzích, při speciálních příležitostech apod.

Ve druhé části rozhovoru se dočtete, jakými cestami se ubíraly snahy Elišky Sobotkové při hledání finančních zdrojů pro obnovu varhan, dozvíte se více o příběhu nástroje a jeho hodnotě a další zajímavosti.

Bližší informace naleznete na stránkách projektu VARHANY PRO ČAKOVICE.