Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
KOPŘIVNICE – PRAHA | V květnu tohoto roku uplynulo již 120 let od okamžiku, kdy byl v kopřivnické továrně vyroben první sériový automobil se spalovacím motorem na našem území.
V 19. století byli lidé překvapováni různými vynálezy, jejichž existence je v současnosti považována za samozřejmou. Jedním z nich byl také první sériově vyráběný automobil. V té době se stal ředitelem Nesseldorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. v Kopřivnici Ing. Hugo Fischer. Ten za přispění libereckého továrníka Theodora Liebiga, propagátora motorismu u nás, získal nejnovější ležatý dvouválcový motor Benz, který byl určen pro budoucí první automobil. V kopřivnické továrně vznikl tým konstruktérů, kteří se výrobou prvního automobilu zabývali. V něm byli Leopold Sviták, Ing. Rumpler, Ing. Sage a také mladý Hans Ledwinka.
Jako základ pro karoserii si vybrali osvědčenou koncepci kočáru “Mylord”. Motor byl uložen v zadní části, v prostoru určeném u kočárů pro zavazadla. Zapalování bylo magnetové, převodovka dvoustupňová řemenová, zadní hnací náprava byla poháněna nezávislými řetězy z hřídele s diferenciálem. Automobil dostal jméno Präsident a byl vlastně experimentem. Plány k jeho pozdější sériové výrobě byly vyhotoveny až následně, řada vylepšení vznikla v průběhu jeho výroby. Novinkou byla vůbec poprvé použitá ochrana předních kol okrasně tvarovaným nárazníkem.
První automobil byl dokončen na jaře roku 1898 a již ve dnech 21. a 22. května se čtyři zástupci firmy vydali na propagační jízdu po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně. Cestu po trase Kopřivnice – Přerov – Uherské Hradiště – Hodonín – Vídeň v celkové délce 328 km dokončili po 24,5 hodinách, z toho čistá jízda byla v délce trvání 14,5 hodiny. Dosáhli průměrné rychlosti 22,62 kilometrů za hodinu. Ve Vídni se kopřivnický automobil stal součástí výstavy k padesátiletému výročí vlády císaře Františka Josefa I. Po jejím skončení byl darován rakouskému automobilovému klubu a sloužil pro zácvik řidičů. Na začátku 20. století se vrátil do Československa jako muzejní exponát. V současné době jej můžete vidět v expozici Národního technického muzea v Praze.
Podle původní technické dokumentace vyrobila kopřivnická automobilka v průběhu roku 1977 plně funkční repliku prvního automobilu Präsident, která se v současné době nachází v expozici Technického muzea TATRA v Kopřivnici.
Více informací o prvním automobilu Präsident, ale i o dalších vozech z produkce našich automobilových továren najdete na stránce NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA v Praze a také na stránce TECHNICKÉHO MUZEA TATRA v Kopřivnici.