Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Česká televize uvedla dokumentární cyklus mapující historii vybraných tramvajových linek a také související zajímavá místa. Průvodcem a autorem scénáře pětidílného seriálu je architekt David Vávra, na němž pracoval s Radovanem Lipusem, který se ujal režie.
Režiséra a pedagoga Radovana Lipuse s architektem a hercem Davidem Vávrou proslavily od roku 1995 společně vytvořené televizní cykly Šumná města a Šumné stopy mapující českou moderní architekturu i díla českých architektů ve světě. Loni uvedla Česká televize třídílný seriál věnovaný pražskému metru nazvaný Prahou podzemní drahou. Na něj aktuálně tvůrci navazují pětidílným dokumentem Taje pražské tramwaye.
„Každá část má své konkrétní zaměření podle trasy linky. Dvojka sleduje stopy architekta Karla Pragera, devítka je takzvaná kulturní, protože spojuje divadla, kina a další kulturní instituce, dvacítka filmová, dvaadvacítka je inspirovaná projevy české státnosti, pětadvacítka sportovní, sedmnáctka bude cestou za odvahou,“ říká Radovan Lipus. V každém pokračování je současně představen určitý typ tramvajového vozu, v němž se objeví některá z významných historických postav a známých osobností, které tramvajemi běžně jezdí. Z nich se diváci mohou těšit například na Jiřího Suchého, Tomáše Vorla, Jiřího Grygara nebo Báru Hrzánovou. Cestující průvodce David Vávra vystoupí na některých zastávkách a s veršovanými komentáři přiblíží pozoruhodná místa v jejich okolí. K tramvajovému pořadu vznikla také akční hra vedoucí po místech na trasách jednotlivých linek. Na nich mohou zájemci objevovat písmena, jež jim složí patřičnou šifru. Hráčskou odměnu tvoří speciální turistické známky, případně sada pamětních jízdenek.
Právě tramvaje či pouliční dráha tvořily od počátku moderní hromadnou městskou dopravu, a to nejen v Praze. Nejprve s koňským pohonem provozované v české metropoli od roku 1875 Akciovou společností Pražské tramwaye belgického podnikatele Édouarda Otleta a po roce 1897 již Elektrickými podniky. V současnosti se lze v hlavním městě svézt až 26denními a 9 nočními tramvajovými linkami, z nichž každá má své specifické příběhy.