Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKO | Co všechno v sobě skrývají paláce pro cestující, které dodnes slouží jako brána do města? V aktuální anketě letního časopisu PROPAMÁTKY jsme se zeptali čtveřice osobností. Třetím dotázaným byl Václav Kruliš – architekt, usiloval o záchranu kladenského nádraží. Přečtěte si jeho odpověď.
Nádraží patří spolu se školami, sokolovnami, farami, bankovními a spolkovými domy či úřady do skupiny veřejných staveb, které mají z nejrůznějších důvodů svá nejlepší léta za sebou. Tyto stavby vznikaly hlavně v druhé polovině 19. a první polovině 20. století a typická je pro ně vysoká architektonická i technická kvalita, často doplněná kvalitními uměleckými díly. Spolu se současnými požadavky na co nejnižší energetickou náročnost budov a standardy jsou tyto stavby mnohdy likvidovány a nahrazovány budovami utilitárními a nudnými. Důsledkem jsou nenahraditelné ztráty kulturněhistorické i společenské. Nádraží byla prvním svědkem odchodu lidí do velkého světa, svědkem každodenní rutiny pracujících i výletníků, ale i odchodů do války či transportů smrti. Nádraží jsou nositeli identity místa, do kterých se vtiskl obraz velkých i malých dějin. Pokud si těchto hodnot naše společnost neváží automaticky, nezbývá, než se snažit o památkovou ochranu těchto budov, abychom si vlastní společenské hodnoty stihli uvědomit.
Jaký názor mají generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, zpravodaj Českého rozhlasu Štěpán Macháček a spisovatel Jan Štifter? Odpovědi všech dotazovaných účastníků ankety jsou k přečtení v LETNÍM ČÍSLE ČASOPISU PROPAMÁTKY 2024.