Jakoby proměna kruhu ve čtverec symbolicky naznačovala proměnu chleba a vína v tělo a krev Kristovu. Podsvětlení paty oltáře působí, jakoby se oltář vznášel, a tím také naznačuje, že skutečnost eucharistie není úplně smysly uchopitelná. Místo, kde stojí, umožňuje shromáždění jak velkého počtu lidí v lodi, tak menšího blíže kolem něj. Návrh oltáře provázel dialog farníků, liturgů a architekta.

Autorem návrhu a projektu je architekt Marek Jan Štěpán. Oltář je z ocelového plechu s horní deskou z jednoho kusu břidlice. Záměrně byly zvoleny poměrně prosté materiály, které pochází z Moravskoslezského regionu a jsou tam tradičně zpracovávány. Ocelové plechy byly vyrobeny místní firmou, břidlice byla vylomena v lomu u Domašova nad Bystřicí. Do otvoru ve středu břidlicové desky byly uloženy relikvie mučedníka komunistického pronásledování církve Metoděje Dominika Trčky, který se narodil ve Frýdlantu nad Ostravicí, stal se knězem a vstoupil do Kongregace Nejsvětějšího Vykupitele (redemptoristé). V roce 1952 byl odsouzen ve vykonstruovaném procesu a zemřel v důsledku mučení a odepření zdravotní péče ve vězení v Leopoldově v roce 1959.

Procesní kříž, tvořený ocelovou trubkou, nese pět kamenů symbolizujících pět Kristových ran. Použitý kámen je pyrit, který bývá příměsí uhlí a který se využívá při výrobě železa. Bronzový nápis v kruhu okolo oltáře „Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky“ odkazuje jednak k patronovi kostela – sv. Janu Křtiteli a zároveň vybízí i každého z příchozích, aby v sobě připravil cestu, překročil hranici kruhu a přistoupil ke stolu, z něhož lze přijímat pokrm pro život věčný.