Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
FRÝDEK-MÍSTEK | Ve středu 25. listopadu posvětil biskup František Václav Lobkowicz nový oltář ve farním kostele sv. Jana Křtitele ve Frýdku. Oltář má tvar jehlanu vnořeného špičkou do kruhu a je výrazným prvkem v presbytáři gotického kostela.
Jakoby proměna kruhu ve čtverec symbolicky naznačovala proměnu chleba a vína v tělo a krev Kristovu. Podsvětlení paty oltáře působí, jakoby se oltář vznášel, a tím také naznačuje, že skutečnost eucharistie není úplně smysly uchopitelná. Místo, kde stojí, umožňuje shromáždění jak velkého počtu lidí v lodi, tak menšího blíže kolem něj. Návrh oltáře provázel dialog farníků, liturgů a architekta.
Autorem návrhu a projektu je architekt Marek Jan Štěpán. Oltář je z ocelového plechu s horní deskou z jednoho kusu břidlice. Záměrně byly zvoleny poměrně prosté materiály, které pochází z Moravskoslezského regionu a jsou tam tradičně zpracovávány. Ocelové plechy byly vyrobeny místní firmou, břidlice byla vylomena v lomu u Domašova nad Bystřicí. Do otvoru ve středu břidlicové desky byly uloženy relikvie mučedníka komunistického pronásledování církve Metoděje Dominika Trčky, který se narodil ve Frýdlantu nad Ostravicí, stal se knězem a vstoupil do Kongregace Nejsvětějšího Vykupitele (redemptoristé). V roce 1952 byl odsouzen ve vykonstruovaném procesu a zemřel v důsledku mučení a odepření zdravotní péče ve vězení v Leopoldově v roce 1959.
Procesní kříž, tvořený ocelovou trubkou, nese pět kamenů symbolizujících pět Kristových ran. Použitý kámen je pyrit, který bývá příměsí uhlí a který se využívá při výrobě železa. Bronzový nápis v kruhu okolo oltáře „Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky“ odkazuje jednak k patronovi kostela – sv. Janu Křtiteli a zároveň vybízí i každého z příchozích, aby v sobě připravil cestu, překročil hranici kruhu a přistoupil ke stolu, z něhož lze přijímat pokrm pro život věčný.