Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Emauzský klášter jako důležité duchovní centrum pražského Nového Města a evropské centrum slovanské hlaholské kultury 14. století. Tak se ho snaží představit výstava, která je od začátku května přístupná přímo v prostorách kláštera.
Klášter Na Slovanech zvaný také Emauzy založil Karel IV. na konci roku 1347 a výstava, která provede návštěvníky celým klášterem, je dalším příspěvkem Akademie věd k letošnímu 700. výročí Karlova narození. Ukazuje faksimile vzácných rukopisů i model kláštera v jeho středověké podobě. Potrvá do 21. listopadu. Podle historičky umění Kláry Benešovské z Ústavu dějin umění Akademie věd patřilo založení kláštera Na Slovanech k nejvýznamnějším fundacím Karla IV. Ten do něj pozval z Chorvatska mnichy sloužící římskou – západní liturgii v církevní slovanštině, psané hlaholským písmem. Václav Čermák ze Slovanského ústavu Akademie věd doplnil, že česko-chorvatské vztahy ve 14. století byly dlouho neznámým jevem. Karel IV. povolal mnichy ze severní Dalmácie.
Výstava těží z provázanosti místa a jeho dějin. Expozice provede návštěvníka prostory kostela, ambitu a přilehlé císařské kaple i kapitulní síně. V někdejším skriptoriu je představen vývoj slovanského písemnictví kláštera a jeho dopad na české a chorvatské písemnictví. Vystaveny jsou faksimile hlaholských textů, mimo jiné i proslulého Remešského evangeliáře, která je podle Václava Čermáka jedinou, jež vznikla přímo v prostorách kláštera. Remešský evangeliář je text z 11. století uložený v katedrále v Remeši a podle legendy na něj při korunovaci přísahali francouzští králové. Ručně kolorovaná faksimile pochází z konce 19. století.
Další část výstavy se věnuje unikátnímu cyklu nástěnných maleb v klášterním ambitu a v císařské kapli. Malby vznikly na konci 60. a počátku 70. let 14. století a jsou dílem anonymního malíře zvaného Mistr Lucemburského rodokmene, který dříve pracoval na Karlštejně. Cyklus nemá svým rozsahem a ikonografickým programem v Evropě obdobu.
Více informací naleznete na stránkách EMAUZSKÉHO OPATSTVÍ.