Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | V Uměleckoprůmyslovém museu v Praze je do 20. ledna 2019 k vidění výstava Krásná jizba. Představuje bytovou kulturu a design první poloviny 20. století včetně artefaktů ze skla, porcelánu, keramiky i kovu.
Krásná jizba byla založena jako pobočka nakladatelství Družstevní práce na konci roku 1927. Patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními a poradenskými pronikla do každodenního života tisíců domácností. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény – ředitelé Družstevní práce Václav Poláček a Josef Cerman, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších.
Vedle průmyslové výroby Krásná jizba podporovala řadu lokálních řemeslných dílen dodávajících hodnotné a autentické ruční výrobky a lidovou tvorbu, o niž stoupal zájem od konce 30. let. Zákazníkům nabízela také zahraniční zboží, zejména keramiku a textilie včetně produkce německé školy řemesel a umění Bauhaus, s níž jednala o výhradním zastoupení na českém trhu a usilovala o získání práv na výrobu některých jejích artefaktů.
Expozice představuje předměty designu z různých materiálů – skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo, porcelánový jídelní soubor ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku či kovové stolní předměty, dále pak svítidla a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě je zastoupen bytový textil. V menší míře je prezentován nábytek, nainstalovaný do dvou ukázek interiérů 30. let a jednoho interiéru následující dekády. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblíží dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Doplní je také projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek a Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce snímků dochovaných artefaktů od fotografa Gabriela Urbánka.
Více informací naleznete na stránkách UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉHO MUSEA V PRAZE.