Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
29. 04. 2023Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
OSTRAVA | V současnosti probíhá kompletní rekonstrukce památkově chráněné Grossmannovy vily s mnoha uměleckořemeslnými prvky, mezi které patří také cenné vitráže. Na proces jejich obnovy jsme se zeptali restaurátora z brněnské firmy Mitvalský – M fabrica.
Můžete krátce zmínit historii domu a unikátnost dotčených vitráží?
Vila v Ostravě původně patřila staviteli Františku Grossmannovi. Nechal si ji postavit na začátku 20. let 20. století. V té době se jednalo o jednu z nejhonosnějších staveb v okolí. Sám majitel si dům ale příliš neužil. Jeho firma se dostala do dluhů, a tak neúnosnou situaci vyřešil sebevraždou. Vitráže ve vile byly na svou dobu velmi moderní. Jednotlivá skla mají unikátní rastr pravděpodobně zhotovený přímo pro účel vily. Takové vitrážové prvky byly v okolí Ostravy jedinečné. To potvrzuje výjimečnost a hodnotu budovy.
Jaký je rozsah restaurovaných prvků?
Téměř všechna patra a pokoje budovy jsou poseta vitrážemi. Ať už se jedná o jednotlivá okna, zasklení dveří, nebo prvky na dřevěných skříňkách. Nejvýraznější je ovšem vitráž ve výklenku prvního patra. Ta má specifické zahradní motivy patrně od opavského malíře a příležitostného vitrážníka Adolfa Zdrazily. Po této barevné okenní mozaice se dochovalo pouze několik fotografií, přesto postačí k jejímu věrnému znovuzhotovení.
Které kroky byly provedeny a které vás v rámci obnovy čekají?
Vitráže získáváme z budovy postupně. Nejdříve je vysadíme z dřevěných rámů, očistíme je a následně opět vkládáme do olověných kolejnic. Technikou, která je stovky let neměnná. V současné době můžeme říct, že jsme zrestaurovali přibližně třetinu vitráží, které čekají na vsazení do rámů. V následujících týdnech se zaměříme na vitráže v měděných konstrukcích.
Která fáze procesu byla a je nejsložitější?
Jak jsem již zmínil, nejzásadnějším prvkem jsou květinové ornamenty výklenku. Pro jejich rekonstrukci je nutné provést důkladnou analýzu fotografických zdrojů, abychom zachytili co nejpřesnější interpretaci autora. Musíme vytvořit návrh a pro něj vybrat vhodné barvy skel, aby zapadly do koloritu místnosti. U toho je nutné vzít v potaz i jejich strukturu.
Kdy by měla být obnova dokončena?
Co se týče restaurování vitráží, počítáme s tím, že budeme hotovi v řádech několika měsíců. Budeme vytvářet i některé úplně nové vitráže místo těch, co se nedochovaly. Navíc musíme počkat na zrekonstruování rámů, abychom je mohli osadit. Vitráže budou až jedním z posledních prvků přivezené na nově zrenovovanou vilu. To i kvůli jejich křehkosti, aby se jim při dalších pracích nic nestalo.
Více informací naleznete na stránkách MITVALSKÝ – M FABRICA.