Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
26. 07. 2025Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
Lokalita
Česko
Přináší současnost nová témata, která se také promítají do soch a sousoší? V anketě letního časopisu PROPAMÁTKY jsme se zeptali čtveřice osobností. První z nich je Michal Trpák – sochař a zakladatel festivalu Umění ve městě. Tady je jeho odpověď.
Současná doba trochu tápe, jak se sochou naložit, politické zadání v podstatě neexistuje, převážně ateistická společnost neuctívá boha nebo bohy, kterým by bylo potřeba stavět monumenty a uctívat je. Šlechta, která byla také zadavatelem, zmizela. Sochy ve veřejném prostoru tak vznikají například z podnětu developerů, kteří chtějí přinést atraktivitu jejich projektu a zvýšit tak jeho hodnotu nebo unikátnost. Nejedná se však o poctu komukoliv, ale spíše o emoční marketingový nástroj. Dalším zadavatelem jsou města a obce, které buď chtějí postavit pomník nějaké historické osobnosti či události, například projekt 10 soch / osobností pro Brno, nebo se jedná o zadání pro sochařské instalace, jež mají plnit formu jakéhosi fotopointu. Vznikají tak instalace, které mají sloužit jako PR města v digitálním prostředí.
Jaký má názor architekt a urbanista Petr Hlaváček, koordinátorka Stolpersteine v Praze Hermína Neuner nebo architektka Tereza Šváchová? Odpovědi všech dotazovaných účastníků ankety jsou k přečtení v LETNÍM ČÍSLE ČASOPISU PROPAMÁTKY 2025.