Současná doba trochu tápe, jak se sochou naložit, politické zadání v podstatě neexistuje, převážně ateistická společnost neuctívá boha nebo bohy, kterým by bylo potřeba stavět monumenty a uctívat je. Šlechta, která byla také zadavatelem, zmizela. Sochy ve veřejném prostoru tak vznikají například z podnětu developerů, kteří chtějí přinést atraktivitu jejich projektu a zvýšit tak jeho hodnotu nebo unikátnost. Nejedná se však o poctu komukoliv, ale spíše o emoční marketingový nástroj. Dalším zadavatelem jsou města a obce, které buď chtějí postavit pomník nějaké historické osobnosti či události, například projekt 10 soch / osobností pro Brno, nebo se jedná o zadání pro sochařské instalace, jež mají plnit formu jakéhosi fotopointu. Vznikají tak instalace, které mají sloužit jako PR města v digitálním prostředí.

Jaký má názor architekt a urbanista Petr Hlaváček, koordinátorka Stolpersteine v Praze Hermína Neuner nebo architektka Tereza Šváchová? Odpovědi všech dotazovaných účastníků ankety jsou k přečtení v LETNÍM ČÍSLE ČASOPISU PROPAMÁTKY 2025.