Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Příjmy z hradů a zámků pod správou Národního památkového ústavu (NPÚ) může podle studentů soukromé Vysoké školy obchodní (VŠO) v Praze navýšit zejména lepší propagace a rozšíření služeb. Vyplývá to ze závěrů jejich pěti analytických prezentací.
Na semináři pořádaném společně památkovým ústavem a vysokou školou analyzovaly hospodaření a možnosti rozvoje pěti tuzemských památek. "NPÚ by některé ze studentských návrhů chtělo zrealizovat ještě letos," řekl náměstek pro správu památek Petr Svoboda. Projektu se zúčastnili studenti druhého ročníku magisterského studia cestovního ruchu. Ekonomickou i strategickou analýzu mladí manažeři vypracovali pro Křivoklát, Konopiště, Žleby, Mníšek pod Brdy a zahrady pod Pražským hradem. Zohlednit ve svých projektech museli nejen individualitu jednotlivých památek, ale také omezený rozpočet a bezpečnostní rizika. Návrhy konzultovali i s kastelány a správci památek.
"Projekty studentů sice ještě čeká oponentura, některé připomínky a nápady jsou ale rozhodně realizovatelné. Líbí se mi například vybudování svatebního apartmánu na Konopišti," doplnil Svoboda. Největší mezery mají památky ve správě NPÚ podle nich zejména v propagaci a marketingu. Na tyto účely je v jejich ročním rozpočtu vyčleněna jen minimální částka. Studenti správcům zároveň doporučili více spolupracovat nejen s městem, ale i se soukromými subjekty a více vyjít vstříc dětským návštěvníkům a školám. Kritizovali často také vzhled a nedostatečnou aktualizaci webových stránek. "Za některé z prezentovaných studentských prací by se nemusel stydět ani profesionál z oboru. Za podobné analýzy běžně zaplatíte desítky tisíc korun," ocenila práci studentů členka pedagogického týmu VOŠ Šárka Tittelbachová. Podle generální ředitelky NPÚ Naděždy Goryczkové návrhy studentů "nastínily nové zdroje výnosů z jiného úhlu pohledu". NPÚ je s výsledky projektu spokojeno a hodlá v něm i nadále pokračovat. Zapojit by se příště mělo nejen více památek, ale také škol.
V letošní sezoně se chce Národní památkový ústav zaměřit právě na posílení tržeb a návštěvnosti, která loni meziročně nepatrně poklesla. Památky ve správě ústavu v loňském roce navštívily přes čtyři miliony lidí. Celkem z nich tak instituce utržila 435 milionů korun. Tržby za rok 2009 ale byly asi o procento vyšší.
Návštěvnost mají letos posílit především speciální akce a věrnostní programy. Pokračovat bude cyklus Oživlé památky, který turistům například předvede dobovou kuchyni nebo tradiční Víkend otevřených zahrad. Na začátku září se bude opakovat i úspěšná Hradozámecká noc. Své příznivce si podle ústavu jistě najde i nový mobilní průvodce po památkách, který uživatelům poskytne nejen další informace o památce, u které se právě nacházejí, ale i o těch v okolí.