Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Lidé mohli naposledy dávat připomínky k přestavbě Masarykova nádraží

PRAHA | V pátek 16. března mohli lidé naposledy dávat připomínky ke změně územního plánu, která umožní přestavbu Masarykova nádraží v Praze. Do měsíce všechny připomínky úředníci magistrátu zpracují a změna územního plánu by tak mohla být hotova do konce léta.

Masarykovo nádraží v Praze – pohled z Havlíčkovy ulice.

Připomínek se do pátku 16. března 2012 však sešlo jen několik. O jejich schválení do územního plánu nakonec rozhodne vedení hlavního města. Na veřejné projednání změny se v pátek 16. března přišlo podívat několik desítek lidí. S dotazy však vystoupily jen dva, a to zástupce Klubu Za starou Prahu a developerské společnosti, která vlastní pozemky nedaleko nádraží.

Už dříve podaly ke změně připomínku České dráhy. Ty chtějí přerušit projednávání, aby mohly změnu přepracovat. O jejich připomínce ale musí rozhodnout zastupitelstvo. Navíc se změnou souhlasilo Ministerstvo dopravy. Podle návrhu, který magistrát už dříve vyvěsil na svých internetových stránkách, zůstane na nádraží zachován železniční provoz. Přeměněny by měly být jen plochy, které už nejsou pro provoz železnice potřebné. „Cílem je zajistit dostatečný prostor pro rozvoj příměstské a městské železniční dopravy v jedné ze dvou centrálních železničních stanic hlavního města,“ uvádí se v návrhu.

Zachován zůstane objekt pošty u Hybernské ulice, s jejím zbouráním nesouhlasilo Ministerstvo kultury. Nepočítá se však se zástavbou na opačné straně nádraží u ulice Na Florenci. U Trocnovské ulice bude zachován prostor pro případné pokračování nového spojení, které pomocí estakád spojuje několik pražských nádraží.

Návrh umožní přestavbu autobusového nádraží na Florenci, nádraží by mohlo být součástí nové zástavby. Je navrženo propojení ulic Na Florenci a Pernerova, u Muzea hlavního města Prahy by měl vzniknout nový veřejný prostor se zelení, který by pokračoval směrem k Vítkovu. Uvažuje se i o možném budoucím propojení ulic Na Florenci a Opletalova například podchodem nebo nadchodem nad kolejištěm nádraží.

Změna počítá i s vybudováním železničního muzea v areálu bývalého depa Masarykova nádraží. Přes areál muzea by mělo být možné projít pěšky na Vítkov. Odborníci, kteří posuzovali vliv změny na životní prostředí, s návrhem souhlasí. Navrhují ale, aby se budoucí výstavba řešila současně se zklidněním magistrály, která území zatěžuje hlukem.

Pražský magistrát v současnosti připravuje další dvě změny územního plánu, které by měly umožnit přeměnu Smíchovského a Nákladového nádraží Žižkov. V případě žižkovského nádraží ale musí město nově počítat s tím, že Ministerstvo kultury prohlásilo hlavní budovu za kulturní památku. U Smíchovského nádraží se tento týden shodli na podobě změny zástupci investora a městské části, v následujících týdnech by měli poslat svůj návrh magistrátu.

Institut pro památky a kulturu, o.p.s., v rámci každoročně pořádaných mezioborových konferencí o obnově a využívání památek připravuje na podzim roku 2012 konferenci, která se zaměří na budovy historických nádraží. Setkání bude určené všem zájemcům z řad architektů, zástupců měst a obcí, pracovníků památkové péče, studentů i veřejnosti. O konferenci budeme průběžně informovat.

Mapa

Masarykovo nádraží v Praze

V pátek 16. března se konalo poslední veřejné projednávání, kde mohli lidé vznést své připomínky ke změně územního plánu pro přestavbu nádraží.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Nádraží a železnice