Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Jak získat více peněz na obnovu památek | díl třetí

ČESKÁ REPUBLIKA | Při obnově památek je kromě odborného a citlivého přístupu potřeba také dostatek financí. V souvislosti s druhým ročníkem soutěže veřejných sbírek MÁME VYBRÁNO vydáváme seriál, který se na projekty financování obnovy památek dívá z pohledu marketingu.

Při obnově památek je kromě odborného a citlivého přístupu potřeba také dostatek financí.

Předchozí díl seriálu jsme věnovali pochopení dárců a promyšlení příběhu, třetí díl se zaměří na další dvě z „6P“.

3. Připravte se
V marketingu je nejdůležitější „umět se prodat“. Buďte sebevědomí a profesionální. Pokud nemáte v týmu člověka se zázemím v marketingu či komunikaci, získejte ho (třeba jako externistu), případně nechte někoho z týmu marketingově proškolit.

Základní nástroje pro komunikaci:

  • Internetové stránky – Internetové stránky musí být přehledné, jasné, pravidelně aktualizované. Pokud možno nespoléhejte na „kamaráda, který umí trochu programovat“, ale najděte někoho, kdo prokazatelně vytvořil pěkné a funkční stránky pro více organizací. Pokud nemáte na internetové stránky peníze, pokuste se získat jejich vytvoření darem.
  • Profil na Facebooku – Založte (osvěžte) si profil na Facebooku. Pamatujte na to, že pro úspěšnou komunikaci v sociálních sítích je nezbytné profil pravidelně (několikrát týdně nebo i denně) aktualizovat a pružně reagovat na aktivity fanoušků a fanynek.
  • Vizuální a obsahová identita – Dbejte na to, abyste na všech propagačních materiálech (internetové stránky, vizitky, letáky) používali stejné vizuální prvky a stejná základní sdělení.

4. Připoutejte pozornost
Vybudujte si komunitu příznivců a příznivkyň a buďte profesionální při komunikaci s médii.

A) Budování komunity příznivců a příznivkyň
Při komunikaci s veřejností bez využití masových médií se držte zásad jednoduchosti a návodnosti. Vaším cílem je připoutat pozornost konkrétních jednotlivců a udělat z nich nejen dárce, ale také propagátory vaší myšlenky směrem k dalším lidem.

Při budování komunity příznivců a příznivkyň vám pomohou:

  • Sociální sítě – V České republice zejména Facebook. Komunikovat můžete buď na facebookové stránce vaší organizace nebo můžete pro konkrétní projekt založit vlastní stránku (pak se nabízí pojmenovat ji tak, aby už název obsahoval odkaz na jádro vašeho „příběhu“, např. „Nechceme, aby nám táborské památky padaly na hlavu“ apod.)
  • E-mailing – Sbírejte e-mailové kontakty příznivců a příznivkyň a posílejte jim pravidelně informace. Frekvenci zasílání informací zvolte podle toho, jak často jste schopni sdělit něco nového, co bude zároveň příznivce zajímat. E-mailová adresa se považuje za osobní údaj, proto je potřeba při jejím získání získat i souhlas jejího majitele se zasíláním informací o vaší činnosti.
    Příklad z praxe: Sdružení Tady není developerovo organizovalo petici za zachování Nákladového nádraží Žižkov jako kulturní památky. Následně využilo kontaktů na signatáře a signatářky petice a poslalo jim například informaci o jím spolupořádané konferenci Pražská nádraží (ne)využitá.
  • Internetové stránky – Na internetové stránky vhodně umístěte výzvy k zapojení (např. registrace k odběru novinek, přidání vaší facebookové stránky do oblíbených apod.). Stránky pravidelně aktualizujte a informujte na nich o věcech, která zajímají vaše příznivce.
  • Letáky, publikace – Najděte si příležitosti, kde můžete s příznivci a příznivkyněmi komunikovat přímo (např. pouť a další kulturní akce v obci) a rozdávejte své propagační materiály. I u nich platí, že by z nich měl oslovený jasně pochopit, jaká aktivita se po něm žádá a co mu taková aktivita přinese. 

B) Komunikace skrze (masová) média
Při komunikaci skrze média stojí mezi vámi a potenciálními dárci novinář či novinářka. Obvykle má jasný názor na to, co je a co není pro čtenáře (posluchače, diváky) jeho média zajímavé. Podívejte se na věc realisticky novinářovýma očima a nabízejte médiím taková témata, která je zaujmou, protože je vyhodnotí jako zajímavá pro své čtenáře.

Buďte aktivní a nečekejte, že se média o vaše téma začnou zajímat sama. Komunikujte s novináři nejen prostřednictvím tiskových zpráv, ale vytvořte si s těmi pro vás důležitými užší vztah.

Buďte kreativní. Promýšlejte, s čím propojit vaše téma, aby mělo šanci zaujmout konkrétní média, a buďte kreativní při zpracovávání těchto témat.

Poskytněte novinářům a novinářkám maximální servis. Čas, který je věnován na mediální pokrytí vašeho tématu, je váš, nikoli novinářův. Podle typu média mějte připraveny texty, fotografie v dobré kvalitě a dostatečném počtu (včetně popisků), případně videa. Mějte jasno v tom, kdo bude za váš projekt vystupovat v rozhlase či televizi a ujistěte se, že tento člověk zvládá bez trémy mluvit o projektu tak, aby mu porozuměla široká veřejnost. 

V příštím díle náš seriál uzavřeme informacemi o zásadách průběžné komunikace a poděkování dárcům. Aktuální informace o soutěži a konferenci najdete na stránkách projektu MÁME VYBRÁNO.

Společnost Synergie navrhuje a tvoří řešení v oblasti společenské odpovědnosti (CSR). Poskytuje služby komerčním i neziskovým organizacím. Hesla a deklarace z konferencí a příruček, které vznikají jako na běžícím pásu a ne vždy reflektují realitu, proměňuje spolu se svými partnery ve funkční, společensky odpovědná řešení budovaná zdola. Více informací naleznete na stránkách SYNERGIE, O. P. S.

Více z rubriky: Památky a finance

Více k tématu: Konference a semináře

Více k tématu: Fundraising