Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKO | Jaká je výchova dívek a chlapců v Čechách, na Moravě a ve Slezsku k památkám? V anketě časopisu PROPAMÁTKY jsme se před časem zeptali čtveřice osobností. Tentokrát na otázku odpovídal Hynek Látal – historik umění z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Klíčová je pro vnímání památek rodina, škola tak dlouhodobé procesy téměř neovlivňuje. Obávám se, že pod pojmem „památka“ si většina dětí a dospívajících představí pouze objekty ve správě Národního památkového ústavu. Jakkoliv je péče památkářů o ně často svědomitá a obecně chvályhodná, za socialismu nastavený systém přednostně opečovávaných památek diskvalifikuje ty ostatní, které domněle není nutné chránit. Vztah k památkám lze dlouhodobě kultivovat zvnitřňováním poznání, že konkrétní stavba, cesta, alej nebo hrneček vyrostly z potřeb určitých lidí, kteří často s ostatními vynaložili nemalé úsilí k jejich vytvoření, a to většinou použitím nečekaně trvanlivých materiálů a zapojením technických a estetických dovedností, které my již neovládáme. Dávno odešlí lidé tak v památce žijí dál a my se s nimi pomyslně setkáváme.
Jaký má názor studentka Vysoké školy ekonomické v Praze Kateřina Hrušková, student právnické fakulty Univerzity Karlovy Elias Khamis Abadi nebo děkan fakulty restaurování Univerzity Pardubice Radomír Slovik? Odpovědi všech dotazovaných účastníků ankety jsou k přečtení v PODZIMNÍM ČÍSLE ČASOPISU 2023.