Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Jak získat více peněz na obnovu památek | díl druhý

ČESKÁ REPUBLIKA | Při obnově památek je kromě odborného a citlivého přístupu potřeba také dostatek financí. V souvislosti s druhým ročníkem soutěže veřejných sbírek MÁME VYBRÁNO vydáváme seriál, který se na projekty financování obnovy památek dívá z pohledu marketingu.

Při obnově památek je kromě odborného a citlivého přístupu potřeba také dostatek financí.

První díl seriálu shrnul jednotlivé kroky marketingového přístupu k financování památek do „6P“, v druhém dílu se budeme věnovat prvním dvěma z nich – pochopení dárců a promyšlení příběhu.

1. Pochopte své dárce
Abyste lépe porozuměli tomu, koho budete při komunikaci o svém projektu oslovovat, hledejte
odpovědi na následující dvě skupiny otázek:

  1. Kdo jsou a kde žijí lidé, od nichž chci peníze? Co mají společného? Co je baví? Co je trápí? Co si slibují od podpory projektů jako je ten váš?
  2. Jak nejčastěji komunikují? Jaká média sledují? Jakým informačním zdrojům věří?

Jak zjišťovat odpovědi a hledat tipy na efektivní oslovení dárců:

  • Sledujte v médiích dění na území, které chcete marketingově pokrýt (obec, kraj, stát).
  • Pozorujte lidi v běžném životě (kulturní akce, obchody, restaurace). 
  • Ptejte se lidí mimo okruh zainteresovaných do vaší činnosti.
  • Máte-li příležitost, sbírejte kontakty na lidi, které následně oslovíte. Neoslovujte však masově bez souhlasu oslovovaných. 
  • Definujte si „průměrného dárce“. Na základě informací, které máte, si sepište umělý profil osoby, jejíž vlastnosti a zájmy odpovídají vašim zjištěním o potenciálních dárcích. Na tuto imaginární osobu pak myslete při veškeré komunikaci o projektu. 
  • Definujte si „VIP dárce“. Budete-li oslovovat firemní dárce, zamyslete se jednak nad vhodným profilem firmy co se oblasti činnosti a regionu působení týče a jednak nad vlastnostmi a zájmy konkrétních osob, s nimiž budete o financování jednat. Myslete na svá zjištění při veškeré komunikaci s nimi.
  • Učte se z pozitivních příkladů jiných (i zahraničních) organizací, nikdy však slepě nekopírujte cizí nápady. Promyslete si, jaké způsoby oslovení dárců vás zaujaly a zároveň jsou přenositelné do vaší praxe. 
  • Spolupracujte. Zamyslete se, kdo může váš projekt podpořit jinak než finančně či mediálně. Navažte kontakty s městem či obcí, obdobně smýšlejícími organizacemi, školami apod. Získáte tím další kanály pro šíření informací o svém projektu.

2. Promyslete příběh
Jednu věc lze popsat tisíci způsoby. Vyberte si, co v komunikaci zdůrazníte podle toho, s kým právě komunikujete. Vybraných „příběhů“ se pak při komunikaci s konkrétními skupinami oslovovaných držte.

Sháníte-li peníze na kompletní opravu kaple, bude širší veřejnost zajímat například příběh soch, jimž sovětští okupanti utrhali hlavy, protože jde o dramatickou příhodu plnou nespravedlnosti. Stavební firmu, kterou chcete požádat o finance či materiál, může spíše zaujmout problém s vlhkostí zničenou omítkou, protože to je její každodenní chléb a zároveň problém, který umí řešit.

Dvě zásady, kterých je dobré se při promýšlení příběhu držet:

  1. Využívejte obecnějších témat a událostí, které lze spojit s vaším projektem. Může jít o záležitosti dané kalendářem (Vánoce, roční období), událostmi v místě (tradiční pouti, kulturní události) apod.
    Příklad z praxe: Newyorská veřejná knihovna před časem využila období konce roku a komunikovala: ovoroční předsevzetí: Pomoci 43 milionům lidí.
  2. Sdělte dárcům a sponzorům, jaký přínos budou mít ze svého příspěvku. Pokud možno se vyvarujte mnohokrát omílaných obecných formulací jako „dobrý pocit“ a buďte konkrétní. Tato zásada je zvláště důležitá při oslovování firem.
    Příklad z praxe: Dárcům, kteří podpoří portál PROPAMÁTKY, zasílá Institut pro památky a kulturu, o.p.s., tištěný čtvrtletník PROPAMÁTKY se zajímavostmi z oblasti obnovy a péče o památky.

Ve třetím díle seriálu se budeme věnovat dalším dvěma z „6P“ – profesionální přípravě komunikace a připoutávání pozornosti. Aktuální informace o soutěži a konferenci, včetně možnosti ovlivnit svým hlasem výsledky soutěže veřejných sbírek, najdete na stránkách projektu MÁME VYBRÁNO.

Společnost Synergie navrhuje a tvoří řešení v oblasti společenské odpovědnosti (CSR). Poskytuje služby komerčním i neziskovým organizacím. Hesla a deklarace z konferencí a příruček, které vznikají jako na běžícím pásu a ne vždy reflektují realitu, proměňuje spolu se svými partnery ve funkční, společensky odpovědná řešení budovaná zdola. Více informací naleznete na stránkách SYNERGIE, O. P. S.

Více z rubriky: Památky a finance

Více k tématu: Konference a semináře

Více k tématu: Fundraising