Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | V Muzeu hlavního města Prahy se 26. února uskutečnilo inspirativní setkání nad problematikou formálního a neformálního uměleckého vzdělávání. Cílem bylo poukázat na důležitost uměleckého vzdělávání a debatovat o jeho současné situaci v České republice.
Setkání se zúčastnili zástupci Ministerstva kultury a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, stejně jako představitelé z oblasti umění, kultury a vzdělávacího sektoru z veřejnoprávních i neziskových organizací. Dopolední panelová diskuze se věnovala tématu uměleckého vzdělávání a spolupráce rezortů a orgánů veřejné správy, odpolední debata se zaměřila na téma uměleckého vzdělávání a role občanské společnosti a profesionálních kulturních organizací.
Péče o hmotné kulturní dědictví a umělecké vzdělávání se setkávají při zprostředkování výtvarného umění a památkového fondu. Důležitou instituci v této oblasti představuje Národní památkový ústav, který se v současnosti intenzivně věnuje právě edukačním aktivitám. Ředitelka telčského pracoviště Martina Veselá představila edukační projekty a centra Národního památkového ústavu. Upozornila také na semináře pro učitele, které památkový ústav nabízí. Architektka Věra Kučova z generálního ředitelství Národního památkového ústavu uvítala spolupráci obou ministerstev. Účastnící byli dále informování o vznikajícím centru pro péči o hudební nástroje, na němž spolupracuje Národní muzeum a Národní památkový ústav.
O připravovaných aktivitách na poli uměleckého vzdělávání také informovala zástupkyně České komory architektů. V paměťových a sbírkotvorných institucích se této problematice věnuje muzejní a galerijní pedagogika. Tuto oblast částečně představil ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press.
Problematika uměleckého vzdělávání je od roku 2006 předmětem zájmu UNESCO. V roce 2010 vznikl klíčový dokument, takzvaná Soulská agenda. UNESCO na základě podnětu a diskuzí členských států prohlásilo poslední týden měsíce května každého roku za Týden uměleckého vzdělávání.
Akci organizovalo Národní informační a poradenské středisko pro kulturu ve spolupráci s Českou komisí pro UNESCO a Muzeem hlavního města Prahy. Diskuzní fórum navázalo na konferenci Umělecké vzdělávání a role kulturních institucí, která se uskutečnila v roce 2011, a loňskou konferenci Impulzy pro umělecké vzdělávání v České republice a v Německu. Sborníky z těchto konferencí byly na místě k dispozici.
Bližší informace naleznete na stránkách UMĚLECKÉ VZDĚLÁVÁNÍ. Sborník příspěvků z konference Impulzy pro umělecké vzdělávání v České republice a v Německu je k dispozici na stránkách NÁRODNÍHO INFORMAČNÍHO A PORADENSKÉHO STŘEDISKA PRO KULTURU.