Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Edukační aktivity v Telči oslovily téměř šest stovek dětí

TELČ (JIHLAVSKO) | Téměř 570 žáků a studentů mělo v loňském roce možnost zapojit se do vzdělávacích programů, které proběhly v Edukačním centru v Telči i na několika památkových objektech Národního památkového ústavu v Kraji Vysočina.

 Telč (ilustrační foto)
Telč (ilustrační foto)

V první polovině roku byl realizován dlouhodobý pilotní projekt takzvaného řetězového provázení na památkových objektech Kraje Vysočina. „Pro řetězové provázení je příznačné, že na prohlídkové trase se ve výkladu střídá několik průvodců. Tato forma je velmi dobře využitelná v případě, že role průvodců je svěřena dětem. Cílem bylo zviditelnit význam historické památky pro místní komunitu a propojit výuku regionální historie na školách s osobní zkušeností žáků,“ informovala o projektu Ilona Ampapová, tisková mluvčí telčského pracoviště Národního památkového ústavu. Pro každý objekt byl zpracován specifický postup řetězového provázení, který vycházel z podmínek a charakteru objektu a z požadavků a možností škol. Na projektu se podílely zámek Jaroměřice nad Rokytnou, zámek Telč, hrad Lipnice a zámek Náměšť nad Oslavou.

„Podařilo se také rozšířit nabídku vzdělávacích programů pro školy v návaznosti na poptávku učitelů základní školy a víceletého gymnázia. Vznikl i program tematicky zaměřený na technické památky s přesahem do výuky fyziky a program na délkové míry zařazený školami do výuky matematiky. Zájem byl i o programy založené na praktických dílnách – například program o archeologii a architektuře nebo program s přírodovědným zaměřením – Čtyři roční období,“ upřesnila Ilona Ampapová.

Pro studenty gymnázia byl určen projekt s názvem Edvard Beneš na Moravě. Ve spolupráci s Gymnáziem v Moravských Budějovicích se podařilo vytvořit pro dvě studentky gymnázia podmínky pro jejich badatelskou činnost. Pod vedením odborných pracovníků Národního památkového ústavu studentky navštívily několik paměťových institucí, včetně Archivu Kanceláře prezidenta republiky, a výsledky svého bádání zpracovaly ve formě písemné práce. Tu pak veřejně prezentovaly v sídle Národního památkového ústavu v Telči a také Vlastivědnému spolku v Náměšti nad Oslavou.

Ojedinělým byl program Dotkněte se středověku pro Výchovný ústav v Jindřichově Hradci a pro sdružení LORM z Jindřichova Hradce. Byl založený především na přímém kontaktu účastníků s replikami předmětů denní potřeby středověkého člověka a setkal se u obou skupin s mimořádným ohlasem. V oblasti práce s osobami se specifickými potřebami se podařilo navázat spolupráci s Pražskou organizací vozíčkářů. Došlo ke zmapování přístupnosti památkových objektů pro osoby se sníženou mobilitou a na základě získaných poznatků dokáží koordinátoři edukačních programů lépe rozeznat potřeby osob na vozíčku, s holemi, s dětskými kočárky a přizpůsobit tomu podmínky nebo vzdělávací program.

Telčští pracovníci památkové péče zorganizovali také kurz Řemeslná obnova historických staveb pro zájemce z řad řemeslníků. Pomůže jim zvýšit si kvalifikaci, posílit konkurenceschopnost a rozšířit vědomosti. Navíc se uskutečnilo velké množství přednášek pro veřejnost a ve spolupráci s telčským pracovištěm Národního památkového ústavu byly realizovány památkové obnovy historických objektů.

Mapa

Telč - Lannerův dům

Pracovníci Národního památkového ústavu v Telči se v loňském roce intenzivně věnovali také edukačním aktivitám pro děti i dospělé.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Edukační aktivity

Více k tématu: Příklady dobré praxe