Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Národní galerie představuje Stanislava Suchardu, významného sochaře z přelomu 19. a 20. století. V jeho díle se prolínají interakce regionu a metropole, stejně jako přechod od tradic 19. století k moderně a progresivním evropským stylům. Výstava je po prodloužení k vidění až do 25. října.
Život umělce a tvůrčí činnost jsou členěny do tematických celků. Návštěvník může sledovat jeho rané počátky v rodinném prostředí novopacké dílny a působení v čele Spolku výtvarných umělců Mánes. Seznamuje se postupně s jeho architektonickými skulpturami, portrétní, pomníkovou, sepulkrální a medailérskou tvorbou. Ve všech těchto oblastech je dobře patrný Suchardův vývoj od raného myslbekovského realismu přes rodinovskou impresi až k ryze modernímu výrazu.
Sucharda se významně zasloužil o rozvoj českého moderního medailérství; sám za své plakety a medaile obdržel řadu mezinárodních ocenění. Aktivní sokolství podpořilo jeho fascinaci idealizovaným světem slovanského pohanství, vznik originálního ikonografického repertoáru a nekonvenčních pomníkových návrhů.
Expozice jako vůbec první souhrnná prezentace většinou neznámého Suchardova díla je výstupem společného projektu Fakulty restaurování Univerzity Pardubice a Ústavu dějin umění Akademie věd ČR Stopy tvorby – Dědictví velkých sochařů první poloviny 20. století. Cílem projektu bylo zpracování umělcovy pozůstalosti. Čerstvě restaurované sádrové modely, kresebné studie i bohatá fotografická dokumentace umožňují komplexní vhled do Suchardova tvůrčího procesu – je možné sledovat počáteční spontánní autorské črty až po vrcholící, mnohdy odosobněný převod do finálního materiálu.
Nenechte si ujít komentovanou prohlídku na FACEBOOKU. Bližší informace naleznete na stránkách NÁRODNÍ GALERIE.