Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKÉ BUDĚJOVICE | Již téměř 40 let se členská a kandidátská města unie ucházejí o titul evropského hlavního města kultury. Ziskem titulu mají jedinečnou příležitost představit svou historii, tradice a věnovat se vlastnímu strategickému rozvoji prostřednictvím kultury.
V roce 2023 kandidovala kromě francouzských také města z Česka. Celý proces výběru začíná šest let před vlastním konáním akce. Města ve své kandidatuře musejí popsat své cíle, kulturní program, finanční plán nebo organizační strukturu. Z nominace vyplývá zapojení lokálních a regionálních komunit, místních obyvatel, vyhodnocuje se dopad na dlouhodobý rozvoj města a klade se důraz na evropský rozměr. O vítězi rozhoduje mezinárodní porota dvanácti členů. Konečný výběr schvaluje rada ministrů kultury.
Vítěz soutěže získá kromě jedinečného ročního statusu kulturního středu Evropy také finanční příspěvek jeden a půl milionu eur. Vlastní titul EHMK pak město může užívat na dobu neurčitou. V Česku svou kandidaturu podala města Brno, Broumov, České Budějovice a Liberec. Do finále se dostala dvě z nich – Broumov a České Budějovice. Města, která mají svá historická, regionální specifika, pracují s odlišným kulturním prostředím a zkušenostmi. Vítěz byl zveřejněn poslední červnový den roku 2023. Po Praze (2000) a Plzni (2015) budou České Budějovice teprve třetím českým městem, které získá titul evropské hlavní město kultury.
O tom, jak se připravovala kandidatura města, jak se zapojovali místní obyvatelé a spolky, co udělení titulu znamená pro město a celý tým, který na kandidatuře pracoval, hovoří Anna Hořejší, kreativní ředitelka kandidatury Českých Budějovic.
Proč a s čím jste do kandidatury o titul evropské hlavní město kultury vstupovali?
Na začátku byla potřeba dát městu nějaký nový impuls. Titul evropské hlavní město kultury se nabízel jako jedna z možností. V Českých Budějovicích je velmi silná kulturní scéna a pro ni to byla možnost, jak jí zkusit vytvořit důstojné podmínky, a hlavně jak udělat z kultury jednu z priorit v rámci plánování dlouhodobého rozvoje města. Když jsme se na úplném začátku kandidatury ptali, jaké má kdo očekávání, tak jsme zjistili, že představy jsou různé nebo i často chybějí. Byl to impuls pro vytvoření nové kulturní vize města.
Kdy a jak jste začali s přípravami na kandidaturu?
Kandidaturu jsme začali připravovat na jaře roku 2021. V době, kdy utichaly největší vlny covidu. Byla to první setkání místní kulturní scény po více než roce, což bylo hodně znát. Lidé, a myslím to v dobrém, se v tu dobu často soustředili hlavně na sebe, nebyli zvyklí tolik spolupracovat, svou roli hrála demotivace, frustrace z předchozího roku. Proto jsme se na začátku při setkáních s nimi zaměřovali hlavně na otázky jejich potřeb, situace, očekávání nebo vizí. Až potom jsme mohli začít tvořit společně. Díky takovému osobnímu přístupu, který byl od počátku bezpodmínečný a který jim chyběl, se jich do projektu nakonec tolik zapojilo. Věřili, že z tohoto něco vznikne, někde se promítne, že nejde jen o dotazníkové šetření do šuplíku.
Jak jste kandidaturu vysvětlovali obyvatelům města?
K místním jsme hledali cestu podobně. I zde jsme cítili, že lidé zde žijí hodně ve svých komfortních zónách a nejsou moc zvyklí se potkávat, sdílet, přijímat nové výzvy a „představovat si“. V první fázi kandidatury, která je skutečně v určitých momentech o snění, jsme museli dát příležitost právě představám o tom, co nás, veřejnost i kulturní aktéry v budoucnosti čeká. Zároveň jsme věděli, že máme hodnoty, principy, které chceme do města přenést, a věděli jsme, že pro nás je důležitý pozitivní zážitek a emoce, s nimiž si ty hodnoty mohou spojit.
Jak konkrétně?
Přišli jsme s Kul.turistou (kulturní turistickou kanceláří) – maringotkou, která se vydala do městských částí a fungovala jako nízkoprahový klub na často ne příliš navštěvovaných místech, s horší dostupností nebo tam, kde jsou patrné jizvy a problémy. Ty nás zajímaly a my tam jen byli. Nabízeli jsme kafe za příběh, pořádali jsme socio-urbanistické dílny, aktivizovali lokální spolky. Lidé přicházeli a povídali jsme si spolu. Byla to mravenčí práce, ale věřím, že 98 procent lidí odcházelo s pozitivní zkušeností a důvěrou. Projekt EHMK je komplikovaný, komplexní a velký, je mnohdy těžko uchopitelný, proto pro nás bylo důležité, aby si v něm každý našel i něco malého, co pro něj může být důležité, osobní motivaci, pro kterou bude chtít projekt podpořit.
Pomohly vám zkušenosti Prahy 2000 a Plzně 2015?
Čerpali jsme zkušenosti z mnoha měst a byly mezi nimi i Praha a Plzeň. Je nutné říct, že titul se hodně proměňuje, stejně jako se proměňuje situace a politické a kulturní kontexty, v nichž města o titul žádají. Pro nás nejdůležitější, co jsme si vzali i na příkladu z Plzně, bylo, aby opravdu zkušenost a zážitky, které přípravy a realizace EHMK s sebou nesou, zůstaly v Českých Budějovicích. Aby si je co nejvíce prožily místní kulturní organizace, na něž to má největší dopad. Aby tak měly možnost zlepšit své kapacity, získat zkušenosti v práci se zahraničními partnery, v žádání o evropské granty, organizování velkých akcí, aby toto všechno zůstalo u nich, neboť oni jsou tím největším dědictvím projektu.
Jaký připravujete program?
Náš přístup je vytvářet permakulturní prostředí, tedy zjednodušeně budovat prostor založený na dlouhodobě udržitelném rozvoji, do něhož můžeme vkládat kulturní a umělecké projekty nejen s aktuálními, ale i s budoucími tématy, která se teprve objeví. Náš program, v němž máme připraveno celkem 46 projektů, je nastavený jako call to action. Chceme aktivizovat nejen kulturní sektor, ale i obyvatele, návštěvníky, aby se skrze uvedené projekty na kultuře přímo podíleli.
Co pro vás udělení titulu EHMK znamená?
Celou kandidaturu jsme vnímali velmi osobně, protože jsme téměř všichni z Českých Budějovic. Viděli jsme živý proces, v němž jsme se mohli sblížit s kulturními aktéry, viděli jsme, jaké to má přímé dopady na veřejnost, kulturní sektor, účastníky, kteří se chtějí zapojovat, cítili jsme kumulující se energii, nadšení lidí, kteří v tom chtějí pokračovat.
Co EHMK může přinést městu?
Nechtěli jsme, aby kandidatura skončila jako happening, ale aby měla pozitivní dopad na budoucí generace ve městě, v tom byla důležitá synergie našeho týmu. Hledali jsme univerzální a aktivační témata a hodnoty. Ve městě jsou všichni vlastně spokojení, protože jsou ukolébaní jeho pohodou, ale je to dostačující? Jsme přesvědčeni, že úspěch kandidatury může u účastníků silně zarezonovat svým sdělením: „Probuďte se, musíte se o to skvělé město starat, neboť potřebuje velkou péči nás všech.“
Rozhovor původně vyšel v publikaci REPORT Kancelář Kreativní Evropa 2022. Zpráva na portálu PROPAMÁTKY byla připravena v rámci mediální spolupráce.