Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Změnu v přístupu k architektuře druhé poloviny 20. století požadují po Ministerstvu kultury odborníci z oblasti architektury i památkové péče. Stavby z let 1945 až 1989 stále častěji zanikají a ustupují novostavbám, přitom by podle odborníků měly být památkově chráněny.
K aktuálně nejohroženějším patří pražské budovy Omnipolu v Nekázance a bývalého plynárenského dispečinku na Vinohradech. Historik architektury a pedagog Rostislav Švácha proto s kolegy z Klubu Za starou Prahu v dopise, který dostal ministr kultury Daniel Herman, upozorňuje na údajně nevstřícný přístup úřadu k přidělení statutu kulturní památky těmto stavbám.
Doba po listopadu 1989 přinesla podle Rostislava Šváchy v oblasti poválečné architektury velké ztráty. Z těch nejzávažnějších jde o proslulý Bruselský pavilon od týmu Cubr, Hrubý, Pokorný, o obchodní centrum Ještěd v Liberci od Karla Hubáčka a Miroslava Masáka nebo o téměř všechny stavby se zavěšeným skleněným pláštěm, tolik charakteristické pro architekturu 60. let.
V posledních měsících se proces zániku urychlil. „Přišli jsme o textilní závod v Prostějově od vynikajícího zlínského architekta Zdeňka Plesníka, o velmi zajímavou sportovní halu ve Frýdku-Místku od architekta Oskara Chmiela, o hotel Praha v Dejvicích od Arnošta Navrátila, Jana Sedláčka a dalších členů týmu z Fakulty architektury ČVUT v Praze, o Dům československých dětí na Pražském hradě od Rothmayerova žáka Josefa Hlavatého,“ vypočítává profesor Švácha zaniklé a přitom velmi kvalitní stavby.
Obecně se má za to, že lidé si stavby spojují s dobou socialismu, a to i v případech, kdy je nenavrhovali prorežimní architekti. Machoninovi, Karel Hubáček a Miroslav Masák podporovali pražské jaro 1968 a režim je pak za to trestal. „Do stanovisek státní památkové péče by se však ideologie nikdy promítat neměla. Dokonce i minulý režim se v tom ohledu ideologicky nechoval, když začal chránit funkcionalistické stavby v čele s vilou Tugendhat, které tehdejší režim spojoval s kapitalismem,“ uzavírá znalec moderní architektury Švácha.