Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Národní technické muzeum se aktuální výstavou vrací k fenoménu jízdních kol značky Favorit. V expozici je k vidění 60 exemplářů – od běžných modelů po závodní speciály pro vrcholové sportovce.
Výstava přibližuje historii výroby kol v Rokycanech. V roce 1923 se tam začala stavět kola Tripol, od roku 1934 nabízela další rokycanská továrna kola Tudor. Po komunistickém puči v únoru 1948 byly oba provozy spojeny a o dva roky později zahájily výrobu kol Favorit. Záhy se začala exportovat do USA, Kanady, Spolkové republiky Německo a řady dalších západních států. Také proto byl Favorit doma nedostatkovým zbožím.
„Výstava dokládá, že značka Favorit patřila k těm, které si v dobách klopotného socialistického pokusnictví získaly kredit jak svou kvalitou, tak i (ne)dostupností,“ dodává autor výstavy Jan Králík a pokračuje: „Významnou část výroby představovaly závodní speciály. Samostatnou kategorii tvořily Favority F1 pro dorostence a jezdce nižší výkonnostní třídy, F1 S pro nejlepší klubové závodníky a konečně F1 SS stavěné na míru vrcholovým sportovcům. V Rokycanech jako jedni z mála na světě vyráběli nejen kola silniční, ale také dráhová, tandemy, speciály pro závody za motorovými vodiči, kola cyklokrosová, krasojezdecká i na kolovou, krátce pro všechny disciplíny.“
Expozice představuje Favority všech typů od počátků výroby včetně miliontého Favoritu, tandemu trojnásobných mistrů světa Kučírka s Martínkem, bicyclebalového kola dvacetinásobných mistrů světa bratrů Pospíšilových i dráhovky Jiřího Dalera, který v roce 1964 v Tokiu získal jako náš první cyklista zlatou olympijskou medaili. Tu návštěvníci uvidí v trezorové vitríně ve vstupní hale muzea.
Vystavená kola jsou v autentickém stavu. Zapůjčilo je celkem 20 sběratelů, muzeí a firem. Součástí expozice jsou také dobové dresy a kopie 40 plakátů, které dokumentují Závod míru. Jeho pořádání z velké části iniciovalo výrobu závodních kol v Rokycanech. Expozici uzavírají současné modely znovu oživené značky, a to až do 30. září.
Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA V PRAZE.