Výstava přibližuje historii výroby kol v Rokycanech. V roce 1923 se tam začala stavět kola Tripol, od roku 1934 nabízela další rokycanská továrna kola Tudor. Po komunistickém puči v únoru 1948 byly oba provozy spojeny a o dva roky později zahájily výrobu kol Favorit. Záhy se začala exportovat do USA, Kanady, Spolkové republiky Německo a řady dalších západních států. Také proto byl Favorit doma nedostatkovým zbožím.

„Výstava dokládá, že značka Favorit patřila k těm, které si v dobách klopotného socialistického pokusnictví získaly kredit jak svou kvalitou, tak i (ne)dostupností,“ dodává autor výstavy Jan Králík a pokračuje: „Významnou část výroby představovaly závodní speciály. Samostatnou kategorii tvořily Favority F1 pro dorostence a jezdce nižší výkonnostní třídy, F1 S pro nejlepší klubové závodníky a konečně F1 SS stavěné na míru vrcholovým sportovcům. V Rokycanech jako jedni z mála na světě vyráběli nejen kola silniční, ale také dráhová, tandemy, speciály pro závody za motorovými vodiči, kola cyklokrosová, krasojezdecká i na kolovou, krátce pro všechny disciplíny.“

Expozice představuje Favority všech typů od počátků výroby včetně miliontého Favoritu, tandemu trojnásobných mistrů světa Kučírka s Martínkem, bicyclebalového kola dvacetinásobných mistrů světa bratrů Pospíšilových i dráhovky Jiřího Dalera, který v roce 1964 v Tokiu získal jako náš první cyklista zlatou olympijskou medaili. Tu návštěvníci uvidí v trezorové vitríně ve vstupní hale muzea.

Vystavená kola jsou v autentickém stavu. Zapůjčilo je celkem 20 sběratelů, muzeí a firem. Součástí expozice jsou také dobové dresy a kopie 40 plakátů, které dokumentují Závod míru. Jeho pořádání z velké části iniciovalo výrobu závodních kol v Rokycanech. Expozici uzavírají současné modely znovu oživené značky, a to až do 30. září.

Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA V PRAZE.