Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Loni vyšla monografie o stavbě, která tvořila jeden z nejvýraznějších objektů z konce 70. let 20. století v hlavním městě. O aktuálnosti knihy, za jejímž vznikem stojí sochař a publicista Pavel Karous, svědčí nedávný zánik řady dalších zástupců této architektonické etapy.
Obsahově a formálně precizní publikace obsahuje kromě odborných textů Pavla Karouse, Mileny Bartlové, Ladislava Zikmunda-Lendera a Martina Kohouta také bohatou plánovou a fotografickou přílohu. Vedle Vladimira 518, který je autorem přebalu knihy, se na grafické podobě podílela Tereza Hejmová. Faktografickou úroveň titulu vydaného v nakladatelství Bigg Boss ve spolupráci s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze podtrhují poznámkový aparát se seznamem literatury a jmenný rejstřík.
Hotel Praha reprezentoval cenný dobový příklad takzvaný Gesamtkunstwerk, tedy celkové umělecké dílo, kde je sladěna architektura, interiéry a výtvarné prvky včetně nábytku. „Příběh stavby od začátku do konce zachycuje nejen výjimečnou nadčasovou architekturu, ale odráží také dobové politické a společenské poměry. O každém celku můžeme říci, že je výsledkem nejen individuálních tvůrčích schopností jejich autorů, ale rovněž důsledkem všeobecné kulturní, společenské a politické situace, ve které vzniká a kterou ztělesňuje. Neopakovatelná architektura Hotelu Praha může být chápaná v tomto ohledu jako příkladová studie,“ říká editor Pavel Karous.
Objekt na pražské Hanspaulce vznikl v letech 1979–1981 podle autorů Jaroslava Paroubka, Radka Černého a Arnošta Navrátila. Stavba vnímaná teoretiky umění jako architektonicky významná ukázka vybočující z dobového průměru byla unikátní včetně svého umístění, které směrem k jihu kopírovalo vrstevnice svahu a svým tvarem reagovalo na okolní terén. Ve společných interiérech se nacházela materiálová souhra dřeva, keramických obkladů a kamene. Mobiliář navrhl Zbyněk Hřivnáč, výtvarná díla včetně osvětlovacích těles vyrobili výrazní umělci, například vitráž byla od Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, která zemřela letos 8. dubna ve věku 95 let. Součást areálu tvořil rozlehlý hotelový park, který v místě existoval od 19. století. Zásadní zvrat v osudu stavby nastal v okamžiku prodeje areálu společnosti Petra Kellnera, která z důvodu nerentability provozu navrhla hotel odstranit.
Rok a půl před demolicí byl podán návrh prohlášení kulturní památkou, v rámci kterého se za hotel postavili kromě navrhovatelů profesorky dějin umění Mileny Bartlové a Pavla Karouse také Adam Gebrian, Maroje Mrduljaš ze Záhřebské univerzity nebo ředitel Muzea umění v americkém Cincinnati Aaron Betsky.
Knihu lze zakoupit v síti e-shopů knihkupectví Academia, Kosmas nebo v KNIHKUPECTVÍ JUDITINA VĚŽ v Mostecké ulici v Praze.