Přesun mohutné sakrální stavby začal 30. září a byl dokončen až 27. října 1975. Pečlivá příprava, plánování a samotné stěhování si vyžádalo značnou sumu peněz. Odpovídající technické řešení, které by bylo vhodné pro transport památky, se hledalo řadu let. Nakonec byla zvolena metoda využívající pružné dráhy a vozíků schopných vyrovnávat nerovnosti terénu. Před samotným přesunem musely být zpevněny zdi, snesena kostelní věž a odstraněno i vnitřní vybavení chrámu. Kostel byl oddělen od základů a naložen na 53 podvozků z plzeňské Škodovky. Objekt byl posunován na čtyřech kolejích, zezadu byl tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla sledovaly veškeré pohyby a výškové odchylky kostela při cestě po nerovném terénu.

Transport památky, který ve své době měl těžko srovnání, trval 27 dní a kostel byl přesunut o 841,1 metru. Stabilizační a restaurátorské práce však trvaly dalších 13 let. Teprvé poté mohl být svatostánek zpřístupněn. K bohoslužbám však začal sloužit až po roce 1989, znovu byl vysvěcen v roce 1993 a v roce 2010 zařazen mezi kulturní památky. Přesun kostela je zapsán do Guinnessovy knihy rekordů tisíciletí.

Historie kostela

Gotický kostel byl postaven po požáru města v roce 1515 na místě raně gotické baziliky. Stavba nového chrámu, zasvěceného Panně Marii, byla zahájena roku 1517 a trvala až do začátku 17. století. Ze staršího kostela se dodnes dochovala pouze krypta. Původní projekt stavitelé kostela postupně měnili v duchu nových názorů, až se v konečné symbióze uplatnilo pozdně gotické i renesanční cítění nejen monumentální architektury, ale i jejího detailu.

Bližší informace naleznete na stránkách NÁRODNÍHO PAMÁTKOVÉHO ÚSTAVU.