Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PARDUBICE | Závod Tesla byl v druhé polovině minulého století synonymem úspěšného podniku, který vyráběl oblíbené elektrospotřebiče, dal jméno hokejovému klubu a zaměstnání Pardubičanům. Jeho příběh přibližuje on-line výstava Východočeského muzea v Pardubicích.
„Nejstarší historii slavné pardubické továrny jsme popsali v předchozí virtuální výstavě Telegrafia – babička Tesly. Příběh jsme opustili na konci druhé světové války. Po ní následovala národní správa, přeměna na národní podnik, nový název a zcela nová éra,“ popisuje zrod Tesly autor výstavy, historik Zdeněk Horák.
Nová značka
Kde vzala továrna nové jméno? „Byl zvolen k poctě vědce a vynálezce srbského původu Nikoly Tesly, který mimo jiné studoval i v Praze na Karlově univerzitě. Zemřel v roce 1943 v USA a díky popularitě slovanských Srbů a Jugoslávie v českém prostředí bylo jeho jméno v názvu přijato příznivě,“ popisuje Zdeněk Horák. „Po roztržce mezi Jugoslávií a Sovětským svazem se českoslovenští komunisté museli s pojmenováním Tesla nějak ideologicky vyrovnat – krátkodobě se tedy užívalo poněkud těžkopádně znějící vysvětlení, že Te-sla znamená zkratku technika slaboproudá,“ usmívá se historik.
Tesla vyráběla především slaboproudou elektroniku – telefonní zařízení, radiopřijímače, televizory nebo radiolokační zařízení. K původním třem provozovnám v Pardubicích časem přibylo výzkumné pracoviště v Kokešově-Opočínku, na konci 50. let začal rozvoj areálu u Zámečku. O jednotlivé segmenty výroby se také dělily další Tesly v Československu – například rozhlasové ústředny převzala Tesla Valašské Meziříčí a televizory Tesla Orava.
Sídliště i školy
Jen těžko lze docenit význam fenoménu Tesla pro samotné Pardubice. „Zaměstnanci potřebovali byty – vzniklo proto sídliště Tesla se svobodárnami, jeslemi a mateřskou školou. V polovině 60. let rostly výškové domy v ulici S. K. Neumanna a později nová sídliště u Slovan. Továrna potřebovala vlastní školství a měla výrazný vliv na městskou dopravu a komunikační síť, o sportu, dostupnosti zdravotní péče či rekreační vybavenosti nemluvě. Bez nadsázky lze pro dobu 50.–80. let říci, že Tesla byla Pardubice a Pardubice Tesla,“ uzavírá Zdeněk Horák.
Výstavu si můžete prohlédnout na stránkách VÝCHODOČESKÉHO MUZEA V PARDUBICÍCH.