Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Torzo mostu bývalé koněspřežky u Dolního Dvořiště bylo opraveno

DOLNÍ DVOŘIŠTĚ (ČESKOKRUMLOVSKO) | Turisté mají na jihu Čech novou atrakci. Lesy ČR opravily a zpřístupnily nedaleko osady Rybník u Dolního Dvořiště most někdejší koněspřežky, respektive torza této národní kulturní památky. Ve výšce přes deset metrů se klenul nad údolím s potokem.

Zbytky bývalé koněspřežky u Dolního Dvořiště.

Na náspu se nachází zbytky strážního domku. V 50. letech byla část mostu zbourána při výstavbě cesty, pak zbytky stavby zarostly stromy, informoval lesní správce Martin Honetschläfer. Zájemci o historii se mohou o této součásti vůbec první železnice v kontinentální části Evropy dozvědět na desítce informačních tabulí, které najdou na vycházkovém okruhu v okolí památky. Most byl jedním ze dvou nejvyšších v Čechách. Na rozdíl od ostatních podobných objektů je dobře přístupný po lesní cestě, po které vede turistická trasa.

„Most byl zarostlý, skrytý před zraky kolemjdoucích, prakticky vůbec nebyl vidět. V roce 2010 jsme odstranili dřeviny na mostě i náspu, potom se provedl historický průzkum, na jeho základě byl vyhotoven projekt a následně ve výběrovém řízení byla vybrána firma, která zrealizovala rekonstrukci pod dohledem Národního památkového ústavu,“ popsal Honetschläfer.

Opěrná zeď mostního pilíře byla dozděna, vyspárována, zakonzervována, aby nedocházelo k další destrukci zdiva. Na vrcholu vyššího pilíře byla vybudována vyhlídka. Projekt podle mluvčího Lesů ČR Zbyňka Boublíka přišel na zhruba 1,5 milionu korun. V blízkosti se nacházejí další dva téměř dochované mosty střední velikosti.

Výstavba koněspřežné železnice České Budějovice – Linec – Gmünden začala v úseku do Kerschbaum dlouhém 64 kilometrů v roce 1825 pod vedením Františka Gerstnera. Hlavním důvodem bylo zefektivnit dopravu soli z Gmündenu v Rakousku do Čech. Na trati do Lince dlouhé 129 kilometrů byly přepřahací stanice a 50 strážních domků. Cesta do Lince trvala 14 hodin. Vedle osob se po trati přepravovala hlavně sůl, uhlí a dříví. Parní provoz na trase, která takřka kopírovala koněspřežnou železnici, byl zahájen v roce 1872. Česká část koněspřežky byla prohlášená v roce 1971 za národní kulturní památku.

Mapa

Rybník u Dolního Dvořiště

Nedaleko osady Rybník bylo opraveno torzo mostu někdejší koněspřežky. Ve výšce přes deset metrů se klenul nad údolím s potokem.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Průmyslové dědictví

Více k tématu: Cestovní ruch