Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Veřejná sbírka na obnovu první historické tramvaje v Liberci

LIBEREC | Na podzim 2012 zahájilo občanské sdružení Boveraclub veřejnou sbírku na obnovu první liberecké tramvaje. Záchraně průmyslového kulturního dědictví se občanské sdružení věnuje dlouhodobě. Veřejná sbírka je vyhlášena na dobu neurčitou.

Při zahájení provozu libereckých tramvají 25. srpna 1897 bylo k dispozici prvních osm vozů.

V srpnu 1897 zahájilo provoz elektrické pouliční dráhy v Liberci osm vozů vyrobených ve vagónce v dnešním rakouském městě Graz. Zvenčí oplechovaná dřevěná skříň vozu měla původně otevřené plošiny. První tramvaje měly z dnešního pohledu neobvyklý tmavě zelený nátěr, který doplňovaly zlaté linky, městský znak a název pouliční dráhy. V oddíle pro cestující se nacházely dvě podélné dřevěné lavice, vnitřek vozu prosvětlovalo na obou stranách pět úzkých spouštěcích oken, umělé osvětlení zajišťovaly petrolejové lampy.

V následujících obdobích se tyto vozy postupně upravovaly a přestavovaly. Většina prvních libereckých tramvají byla úplně vyřazena z provozu až na konci 60. let.

V září 2009 se občanskému sdružení podařilo získat skříň vozu číslo 3. Na rozdíl od většiny ostatních nebyla výrazněji upravována. Jedná se tedy o vzácný exemplář a členové sdružení by jej rádi uvedli do provozu. Jedná se o skutečnou výzvu, protože kostra vozu je dřevěná a bohužel ve velmi špatném stavu. Pokud bude oprava nereálná, vozová skříň poslouží jako předloha pro stavbu repliky a použijí se jednotlivé zachované díly a detaily v originálním provedení.

Bližší informace o veřejné sbírce na první libereckou tramvaj naleznete v přehledu FINANCOVÁNÍ.

Více z rubriky: Památky a finance

Více k tématu: Movité památky

Více k tématu: Příklady dobré praxe

Více k tématu: Průmyslové dědictví