Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
22. 09. 2021Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
ČESKO | Co je udržitelná architektura a jakým způsobem udržitelnost vyučovat na školách architektury? Tyto otázky si nepřímo pokládá název nového knižního titulu Dalibora Hlaváčka a Martina Čeňka, autorů, jež sami působí na Fakultě architektury ČVUT v Praze.
„Nevěříme v přímočará řešení a v jednoznačné odpovědi. Být architektem i učitelem architektury je celoživotní cesta,“ představují se autoři, kteří ve své knize i pedagogické práci cítí velkou zodpovědnost za formování budoucích architektů. Podle nich nelze udržitelnou architekturu definovat pouze kvantitativními parametry. Realizace díla by měla od konceptuálních počátků respektovat environmentální, sociální i ekonomické požadavky a přitom nerezignovat ani na stránku estetickou.
Sami autoři ve své práci rozvíjejí tradiční model ateliérové výuky, který by studenty lépe připravoval na složitou práci architekta v praxi. Při hledání správného modelu výuky je inspirovala mimo jiné zkušenost ze soutěže Solar Decathlon, ve které s týmem z jejich mateřské univerzity soutěžili se solárním domem AIR House. Ten byl prvním takzvaným design-build projektem realizovaným na Fakultě architektury ČVUT. V knize autoři prezentují způsob výuky, kdy studenti stavbu navrhnou i postaví jako jednu z cest, která vede k tomu, že udržitelnost přestává být teoretickým pojmem na papíře.
Předtím ale dávají v knize prostor svým kolegům, kteří popisují, jak udržitelnost rezonuje mezi českými a zahraničními architekty, pedagogy a teoretiky. Jejich odpovědi na otázky, co pro ně znamená udržitelnost, jak se projevuje v jejich práci a jaký význam by měla mít ve výuce profese, ukazují téma knihy v jeho skutečné komplexnosti. V poslední kapitole autoři vybírají design-build projekty různého měřítka, které vznikly v jejich ateliéru na Fakultě architektury ČVUT. Popisují proces vzniku, nabízí reflexi a zkušenosti studentů. Jsou to například útulny nebo lávka pro Krkonošský národní park, stožár do Libčic nad Vltavou nebo AIR House pro Solar Decathlon.
Bližší informace o knize najdete na stránkách FAKULTY ARCHITEKTURY ČVUT.