Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Expozice kurátora Jana Mlčocha přináší tentokrát neopakovatelné fotografovy pohledy na skromné stavby nejrůznějšího a často provizorního charakteru v okrajových čtvrtích hlavního města. Výstava v hradčanské Galerii Josefa Sudka trvá do 1. června 2025.
Fotograf Josef Sudek (1896–1976) se v Praze kromě mnoha známých, krásných a romantických míst věnoval také periferii – světu zvláštního rozhraní, drsnějšímu a chudšímu, bližšímu jeho naturelu. Skromné stavby, často ještě obklopené chlívky, králíkárnami, výběhem slepic a skleníky, byly běžné nejen na pláních Pankráce, v Troji (kolonie Bosna), v Jinonicích (kolonie Mexiko a Arizona), Hloubětíně a Vysočanech (Čína a Obecní kolonie), ale třeba i na žižkovských Židovských pecích a jinde. Periferii nejdůsledněji mapoval při přípravě monumentální publikace Praha panoramatická z roku 1959. Tehdy mu asistovali dva mladí muži, syn přítele architekta Otto Rothmayera Jan a pardubický rodák Jiří Toman. Dochovaly se však i snímky, které do souboru nezařadil. Tato výstava tak představuje periferii jako významnou část Sudkovy celoživotní tvorby i doklad fotografova sociálního cítění. O grafický design expozice se postaral Štěpán Malovec.
Zachycené nouzové kolonie se staly také námětem literárních děl, například Františka Langera nebo Karla Čapka, a i řady výtvarných děl tvůrců z okruhu Umělecké besedy. Ačkoliv fotograf žil v centru města, jeho újezdský ateliér měl charakter i vybavení nouzového bydlení. Nemusel tak bydlet, byla to jeho volba. Ale skromná existence mu umožňovala věnovat se maximálně své práci a zálibám. Jakožto válečný invalida měl zároveň velký cit a pochopení pro chudé a strádající, sám podporoval řadu spolků i potřebných jednotlivců. Téma periferie nalézáme v jeho tvorbě už od 20. let. O životní podmínky chudších vrstev se zajímala též řada jeho generačních druhů – společným výstupem se pak staly v roce 1933 a 1934 mezinárodní výstavy sociální fotografie.
Životní mezníky Josefa Sudka jsou poměrně známé, po vyučení na knihvazače propukla první světová válka, ve které přišel o pravou ruku, poté žil v karlínské Invalidovně, studoval Státní grafickou školu a roku 1927 si zařídil na Újezdě svůj profesionální ateliér. Tam se přestěhoval roku 1930 se svou sestrou Boženou. Ta vedla veškerou firemní agendu, retušovala fotografie a kompletně zajišťovala chod jejich společné domácnosti. V letech 1959–1976 pak fotograf bydlel v hradčanské ulici Úvoz 24.
Tento původně renesanční památkově chráněný dům pocházející z konce 16. století prošel v roce 1708 a ve třetí čtvrtině 18. století barokními úpravami. V objektu se dochovala řada autentických uměleckořemeslných detailů. Kromě své celkové památkové hodnoty stavba představuje významnou kulturněhistorickou stopu právě díky Josefu Sudkovi.
Více informací naleznete na stránkách UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉHO MUSEA V PRAZE a aktuality na FACEBOOKU. Procházka Prahou Josefa Sudka se koná 22. března od 15 hodin, sraz v Galerii Josefa Sudka. Komentovaná prohlídka výstavy proběhne 14. května od 17 hodin.