Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Klub Za starou Prahu vyhlásil nejzdařilejší novostavbu v historickém prostředí. Z šesti projektů porota vybrala visutou lávku u strakonického hradu od architektky Ivety Torkoniakové. Přinášíme komentář historika architektury prof. PhDr. Rostislava Šváchy, CSc.
Pro osmý ročník své Ceny vybrala Domácí rada Klubu Za starou Prahu šest kandidátů, a to tradičně z celého území českých zemí. Pět z nich zastupuje dvě cesty, které lze při vstupu novostavby do historického kontextu považovat za spolehlivé. Zaprvé jde o „archetypický dům“ – čili jednoduchý hranol se stejně jednoduchou sedlovou střechou –, zadruhé o „dům s okny“ – stavbu s okenními otvory v tradičních formátech vsazovanými do stěny v pravidelném geometrickém řádu.
Typ archetypického domu, který je obalený dřevěnou rastrovanou pokožkou bez oken, představuje penzion Café fara v Klenotnici u Mikulova od brněnského architekta Marka Jana Štěpána, laureáta Ceny Klubu Za starou Prahu za minulý rok. Jeho novostavba stojí v nejcennější historické zástavbě staré vesnice v sousedství barokní fary a pozdně barokního kostela. Tvar novostavby architekt moderně zabstrahoval, a přece dokázal, jak takový archetypický dům dovede souznít se starými sousedy a nenápadně tak odhalovat jejich nevtíravou krásu.
Stejný důkaz předložil kopřivnický architekt Kamil Mrva v malém obchodním domě v historickém jádru Rožnova pod Radhoštěm, na místě kdysi poškozeném lokálními asanacemi. Archetypický dům se tentokrát skládá ze dvou objektů s pultovými střechami, které mezi sebe pojaly vysokou obchodní pasáž s ochozem. Součástí celku se stal i sousední rekonstruovaný objekt s kavárnou. Dům obohatil pestrou zástavbu kolem Nádražní ulice o nové architektonické dílo vysoké kvality.
Ve vinařství Krásná hora ve Starém Poddvorově na Moravském Slovácku se archetypický tvar hranolu se sedlovou střechou opakuje třikrát. Brněnští architekti Tomáš Havlíček a Pavel Magnusek ho usadili doprostřed nejcennější zástavby staré, ale moderními přestavbami silně poškozené vinařské vesnice. Zformulovali tak dobrý vzor pro různé podobné situace. Tradiční, a přece i moderní formu vinařství, které si jeho majitel přál navrhnout v „neorustikálním“ stylu, autoři zpoetizovali drobnými čtvercovými otvory s barevnými luxfery.
Příklad „domu s okny“ v monumentálním palácovém provedení zastupuje mezi kandidáty Ceny Klubu Za starou Prahu nová budova Fakulty architektury ČVUT od Aleny Šrámkové – průkopnice typu „domu s okny“ v české architektuře –, Tomáše Koumara a Lukáše Ehla. Stavba tvoří protějšek budovy Národní technické knihovny, která získala Cenu Klubu Za starou Prahu před dvěma lety, a dotváří svou velkorysou formou stále nedokončený univerzitní kampus navržený ve dvacátých letech 20. století architektem-novoklasicistou Antonínem Engelem. Zvlášť důležitou roli hraje nová budova v prospektu Thákurovy ulice, kterou náznakově uzavírá, a zvlášť uvážlivě ji autoři přikomponovali k sousední věžové stavbě z konce šedesátých let.
Mírně ironickou variaci na téma „domu s okny“ navrhli architekti Martin Krupauer a Jiří Střítecký v kancelářské budově naproti Smíchovskému nádraží v Praze. Ironie autorů spočívá v rozhýbání pravidelného geometrického řádu oken ve fasádě a snad i v použití poloprovizorních stanových konstrukcí korunujících stavbu, která v jiných ohledech pokračuje v pevné blokové zástavbě Nádražní ulice. Budova souzní se starými domy kolem sebe svým měřítkem, její autoři našli jemné prostředky pro zdůraznění její pozice na nároží a na konci řady.
Jedinou novostavbou, která se z typů „archetypického domu“ a „domu s okny“ vymyká, se stala nová visutá lávka ve Strakonicích u tamějšího raně gotického hradu od pražské architektky Ivety Torkoniakové. Pro tuto inženýrskou stavbu použila autorka formu, která se podobá řetězovým mostům z první poloviny 19. století. Jde o formu transparentní, takovou, která blízkému hradu záměrně nekonkuruje a jen jemně dotváří jeho prostředí. Nápadnější prvek představují jen ocelové vstupní rámy na obou koncích mostovky, které mění náš vstup na lávku v něco slavnostního a svým sklonem pěkně vyjadřují sílu tahů uvnitř konstrukce.
Rostislav Švácha