Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
KARVINÁ | Kostel Povýšení sv. Kříže v Karviné-Fryštátě po staletí ukrýval unikátní fresky z poloviny 15. století. Experti je našli pod patnácticentimetrovou vrstvou několika omítek. Jde o nejstarší gotické nástěnné malby na území české části Těšínského Slezska.
Znázorňují umučení sv. Kateřiny a sv. Barbory. Soubor výjevů ze života sv. Kateřiny je pak dokonce nejstarším dochovaným freskovým příběhem této světice v republice. „Malby zachycují dva cykly ze života dvou světic. Znázorňují obrácení sv. Kateřiny a sv. Barbory na křesťanskou víru. Autor ztvárnil jejich mučení. Například řezání prsou, vláčení pod kopyty koní až jejich popravu. Zajímavé je, že v případě Barbory mučení prováděl přímo její otec,“ uvedla Andrea Čeplá z Národního památkového ústavu v Ostravě.
Na vzácné zdobení stěn kaple kostela se podle ní nepřišlo náhodou. „Předpokládali jsme, že by v tomto kostele mohly být gotické malby. V podkroví jsme našli důkazy,“ řekla. I proto se před malováním v loňském roce udělala sondáž, která domněnku potvrdila. „Velkým překvapením ale byl rozsah maleb a jejich zachovalost,“ uvedl farář karvinského kostela Daniel Vícha.
Ten předpokládá, že fresky do kostela přilákají návštěvníky jak z řad věřících, tak i turistů. „Jde o významný objev nejen pro kostel, ale pro celou Karvinou,“ řekl s tím, že práce zatím ještě neskončily. Odborníci dokončili jen první etapu, kterou bylo odhalení fresek. Ty zakrývalo asi 15 vápenných nátěrů a několik vrstev omítek. Ze zdi tak musela být odstraněna více než 15 centimetrů tlustá vrstva. Romana Balcarová, která fresky restauruje, se domnívá, že zakryty byly přibližně v 16. století.
„Odkrývání jsme prováděli mechanicky. Používali jsme širokou škálu nástrojů od zednického kladívka až po chirurgické skalpely,“ řekla restaurátorka. V další fázi budou práce pokračovat retušováním kreseb a stabilizací povrchu. „Samotné retušování musí být hodně decentní. Nemůžeme například figuře domalovat chybějící hlavu. To u gotických maleb není dovoleno,“ vysvětlila Balcarová.