Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
JIHLAVA | V prostorách bývalé jihlavské textilky organizátoři Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava představili letošní plakát. Jeho autorem je Juraj Horváth a ústředním motivem je výrazná černobílá silueta tovární budovy včetně komína.
Festival se uskuteční ve dnech 23.–28. října již po osmnácté a je oceňován pro svůj program i výraznou výtvarnou koncepci. I proto bylo představení plakátu nejen pro tradiční návštěvníky festivalu dlouho očekávanou událostí, která naznačila, jakým směrem se podzimní festival letos vydá. Od roku 2001 zajišťuje vizuální styl festivalu grafik, nakladatel a pedagog Vysoké školy uměleckoprůmyslové Juraj Horváth.
Motiv továrny se letos bude prolínat jak vizuální stránkou festivalu, tak jeho architekturou a samozřejmě i programem. Na loňskou speciální retrospektivu v rámci experimentální sekce Fascinace, věnovanou proměně zobrazování moře napříč stoletím filmu, letos naváže časově podobně velkoryse koncipovaná retrospektiva zaměřená na obraz továrny v experimentálním filmu. Tématu se bude věnovat i tematická programová sekce či diskuzní panely.
„Továrna je pro nás mnohovrstevnatou metaforou dnešního světa i znakem, který ukazuje, jak se naše společnost za posledních 120 let proměnila,“ komentoval letošní koncepci ředitel festivalu Marek Hovorka. „V důsledku ekonomické krize i globalizace bylo mnoho fabrik po celém světě zavřeno, zatímco jiné haly se často v jejich těsném sousedství stavějí na zelené louce. Hodiny dějepisu, kde se vyučuje o stěhování národů, můžeme doplnit o kapitoly o stěhování továrních budov i celých průmyslových odvětví, stejně jako o vytváření nových oborů a budování nových továrních hal. Takový pohled o naší současnosti vypoví víc než vnímání světa přes národní hranice. Skutečnost, že majitel továrny již nebydlí naproti ní či ve stejné zemi, ale často ve vzdálenosti tisíců kilometrů nebo přímo kdesi v daňových rájích, je fenoménem, který proměňuje jeho vztah k vlastním zaměstnancům i roli vlastní firmy v daném místě,“ doplnil k tématu letošního festivalu ředitel Hovorka.