S trochou nadsázky by se dalo říct, že se Československo v 70. a 80. letech minulého století změnilo na takzvaný Paneland. I proto autoři výstavy, která se fenoménem tohoto způsobu bydlení zaobírá, zvolili do názvu výstavy tuto slovní hříčku. Odkazují tak na masivní výstavbu panelových sídlišť, jež byla spojena s potřebou přesunu lidí do průmyslových center. Kromě typického panelového bytu výstava představí fotografie, design, módu z doby normalizace i projekty současných umělců. „Najít klíč k tomu, jak prostředí panelových sídlišť uchopit, jak je zabydlet, byl úkol nejen pro samotné obyvatele, ale i pro vědecké týmy, které se tímto problémem zabývaly z pohledu architektury, urbanismu, sociologie nebo psychologie,“ konkretizuje kurátor výstavy Rostislav Koryčánek. 

Automat připomene Expo 1967, které bylo nejúspěšnější světovou výstavou v historii. Vidělo ji více než 50 milionů návštěvníků, přičemž československý pavilon byl pátý nejnavštěvovanější. Pozornost přitáhl například Třebechovický betlém, gotické malby nebo kolekce českého skla. Z prezentace se však dochovalo jen velmi málo hmotných exponátů. Brněnská expozice představí převážně skici, modely či fotodokumentaci zachycující výstaviště, náš pavilon i jeho současný stav na kanadském ostrově Newfoundland. K vidění je i část montrealské kolekce skla a šperků ze sbírek Moravské a Slovenské národní galerie či monumentální kinetický objekt Jiřího Nováka z Alšovy jihočeské galerie. Expozici zajímavě doplní laserová a zvuková intervence umělce Pavla Sterce.

Více informací o výstavě naleznete na stránkách MORAVSKÉ GALERIE V BRNĚ nebo FACEBOOKU.