Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
BRNO | Uměleckohistorická společnost a Seminář dějin umění Masarykovy univerzity v Brně pořádají 12.–14. září 2024 již poosmé sjezd historiček a historiků umění nazvaný Konce (a začátky) časů. Setkání se uskuteční na Filozofické fakultě, Arne Nováka 1.
Třídenní konference historiček a historiků umění bude rozdělena do osmi tematických sekcí, na nichž své příspěvky přednese celá řada tuzemských i zahraničních odborníků na dějiny umění a památkovou péči. Přinášíme přehled témat, která budou diskutována během celé akce, kompletní verzi programu najdete v příloze.
Čtvrtek 12. září
Italský režisér Federico Fellini si do deníku poznamenal větu: ‚I smrt je životem‘! Nebo ovšem také: ‚I život je smrtí! ‘Nečekaná dvojznačnost výkladu této fráze otevírá pole řadě úvah a interpretací. Uchopíme-li tento fenomén napříč prostorem, časem a jednotlivými médii, může vzniknout inspirativní a barvitá výpověď o možných podobách ‚konce a začátku‘ času jak individuálního, tak sdíleného.
Kde je dnes místo historiků umění v souřadnicích heritage science, critical heritage studies, architektury, umění, restaurování, ochrany životního prostředí, politických programů a občanského aktivismu? Jak historikové umění přispějí k záchraně dědictví ohroženého tlakem osmimiliardové populace, lokálními konflikty, ale i byrokratizací a dalšími výzvami?
Jak se společenská a politická objednávka promítla ve struktuře a průběhu školení umělců, jak se proměňovaly jeho formy a cíle v návaznosti na vize budoucnosti, respektive z pohledu odmítání starých pořádků? Například: Jak vzdělávání umělců akcelerovalo emancipaci žen? Jak vypadalo umělecké školení v době socialistického realismu? Jakým způsobem může vzdělávání reagovat na klimatickou změnu a na další krize s ní související?
Pátek 13. září
Jaká je budoucnost dějin umění? Jaké budou jejich základní pojmy, předmět a standardní metody? Co z tradice se osvědčilo a bude i nadále nezbytné, co se v nových komunikačních situacích bude měnit a jak? Jaké cíle si dějiny umění kladou a jak k nim chtějí dospět?
Navržená sekce chce otevřít problematiku eco-art history v geografickém prostoru střední Evropy. Jaké je místo eco-art history v českém dějepisu umění? Může obor reflexí antropocénu přispět k řešení ekologické a klimatické krize? Jaký je vztah umělecké produkce a vizuální kultury k zásahům do krajiny, exploataci přírodních zdrojů a zvířat?
Ocitli jsme se v případě výstav v okamžiku zlomu? Jaké výzvy, těžkosti i příležitosti přináší těkavá digitální éra s on-line a virtuálními výstavami, interaktivními expozicemi či zapojením umělé inteligence do světa výstav? A jaký byl naopak vstup média výstavy „na veřejnou scénu“ v 19. stol etí, jakým způsobem tehdy proměnil vnímání uměleckých děl?
Sobota 14. září
V jakém smyslu proměňuje digitalizace obor dějiny umění? Přednášející se budou zamýšlet nad mezemi a potenciálem nástrojů a postupů asociovaných s digitálními dějinami umění. Půjde o samotné fungování těchto prostředků a metod, ale také o jejich budoucí uplatnění v metodologii oboru.
Jakou relevanci má lidové umění pro modernitu a postmoderní svět? Jakou roli hraje emancipace lidového umění pro jejich postavení jako svébytných tvůrců a tvůrkyň? Jaký význam má zavádění novinek v technologiích pro pochopení lidového umění v současné společnosti? Má lidové umění potenciál stát se avantgardou dneška a nabídnout řešení pro výrobní a uměleckou produkci?
Odpolední program: Exkurze Skryté Brno | Na závěr čekají zájemce více či méně skrytá zákoutí Brna.
Konference je pro všechny zdarma. Pro zajištění místa na exkurzi je nutné se registrovat do 31. července.
Podrobný program konference najdete v příloze nebo na stránkách SEMINÁŘE DĚJIN UMĚNÍ. Mediálním partnerem je portál PROPAMÁTKY.