Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
02. 03. 2012Rubrika
Zprávy z regionůTémata
ŽUMBERK (ČESKOBUDĚJOVICKO) | Ve středověkém kostele sv. Jana Křtitele v Žumberku u Trhových Svinů odhalili restaurátoři rozsáhlou erbovní galerii a malované pamětní nápisy pocházející z doby před pěti sty lety. Tento nález je na jihu Čech unikátní.
Vzácné nástěnné malby odhalili během probíhající rekonstrukce interiérů kostela akademický malíř a restaurátor Antonín Hamsík a Pavel Hála při restaurátorském průzkumu. Ten ve dnech 20.–21. února 2012 přinesl neočekávané a velmi hodnotné nálezy pozdně středověkých a manýristických maleb v interiéru kostela.
Pozdně gotické nástěnné malby byly odhaleny nad vítězným obloukem. Jedná se o německý pamětní nápis o vedoucím kameníku a roku dokončení přestavby kostela doprovázený znakovým štítkem s mistrovskou značkou. Takto obsáhlý a kompletně zachovaný pamětní nápis ve středověkém kostele nemá na jihu Čech obdoby.
Navíc tento nález nejen přesně datuje dokončení kostela v Žumberku a tím umožňuje jeho lepší poznání v kontextu tehdejší architektonické tvorby, ale navíc odhaluje existenci dosud neznámého kameníka Jana z Trhových Svinů a potvrzuje běžnou středověkou praxi, kdy stavbu vedl nejvýznamnější kamenický a zednický mistr, tzv. polír, pod jehož vedením pracovala skupina tesařů, zedníků a kameníků, kteří zanechali v interiéru odlišné kamenické značky, než jakou vidíme na malovaném štítku.
Na klenebních kápích síťových kleneb žumberského čtyřlodí bylo sondami částečně odhaleno a potvrzeno celkem 26 erbovních štítků, které byly pořízeny roku 1513 současně s dokončením interiéru kostela. Čtyřikrát zde nalézáme erb Rožmberků s červenou pětilistou růží, dvakrát se objevuje štítek s párem zkřížených klíčů, další sondy ukazují štítky dělené pruhy vodorovně, na koso a doplněné heraldickými figurami, které jsou zatím nezřetelné, a tedy neidentifikovatelné.
Manýristické nástěnné malby byly objeveny na západní stěně lodi, nad kruchtou byl v klenebním poli blízko severozápadního nároží sondou zachycen malovaný německý text doprovázený erbem Theobalda Höcka (1573 – asi 1625), který vlastnil tvrz v Žumberku mezi lety 1610–1617, což je doba, kdy vznikla malba v interiéru kostela. Další, zatím obsahově neidentifikovatelná malba ze stejné doby se zachovala nad portálem, kterým se vchází ze schodiště na emporu kostela. Nalezené malby mají stejný charakter jako zachovaná výzdoba v interiéru žumberské tvrze a potvrzuje činnost stejného malíře.
Čtyřlodní kostel sv. Jana Křtitele pochází z doby kolem poloviny 14. století, kolem roku 1400 byla přistavěna na severní straně presbytáře sakristie, v 90. letech 15. století vyrostla u západního průčelí hranolová zvonice a mezi lety 1505–1513 došlo k rozšíření lodi kostela a zaklenutí jejího interiéru síťovými klenbami do podoby čtyřlodí, zároveň byly vsazeny dva vstupní portály na západní a jižní straně a vložena kruchta přístupná dnes již zaniklým točitým schodištěm.