Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
23. 01. 2017Rubrika
Opravené památkyTémata
KBELY (PRAHA) | Vojenský historický ústav představil na konci minulého roku v Leteckém muzeu Kbely nově opravený stíhací bombardér MiG-15bis SB s označením 3255. V uplynulém půlroku byl zrekonstruován pracovníky Vojenského technického ústavu v hangárech Staré Aerovky.
Ruský letoun MiG-15 byl v Československu vyráběn licenčně od roku 1952. Jednalo se o jeden z prvních proudových letounů se šípovým křídlem. Letoun o délce 10,82 metrů a rozpětí 10,08 metru byl poháněn motorem Klimov VK-1, který tomuto stroji umožňoval létat rychlostí 1 075 kilometrů za hodinu a dostat se do výšky 15 500 metrů. U nás se licenční výroba prováděla nejprve v továrně Rudý Letov a později v Aeru Vodochody. Vyrábělo se nejenom pro potřeby našeho letectva, ale i na export. Celkem bylo vyrobeno více než tři tisíce kusů tohoto typu letadla. V době svého vzniku byl tento typ jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě.
Letoun MiG-15bis SB, výrobní číslo 613255 s imatrikulací 3255, byl vyroben v roce 1956. Sloužil postupně na letištích ve Sliači, Hradčanech, Přerově a Hradci Králové. Poslední let s tímto strojem provedl pilot Kučera v říjnu roku 1982. Za dobu své služby letoun provedl celkem 2 506 vzletů a nalétal téměř 1 800 hodin. V roce 1985 byl umístěn ve venkovních prostorách Leteckého muzea Kbely. V červnu 2016 byl přemístěn do areálu Staré Aerovky, kde byl tento stroj renovován. Během půlroční repase byl letoun odmaštěn, byl odstraněn jeho starý nátěr, vyměněna skla v kokpitu a rekonstrukcí prošly i zbraňové systémy. Přebroušením jeho povrchu došlo k odstranění vzkazů, které na něm v minulosti návštěvníci muzea vyryli. Všechny rekonstrukční práce byly ukončeny v listopadu. Poté letoun získal nový nátěr a výsostné znaky československého letectva.
Začátkem prosince, po půlroku trvající renovaci, byl letoun slavnostně představen veřejnosti v hangáru Leteckého muzea Kbely. Akce se zúčastnili také piloti, kteří na tomto typu letadla v době jeho působení v armádě létali. Podle jejich vyjádření byl MiG-15 mimořádně vydařený. Vyznačoval se snadnou pilotáží a například i možností startu a přistání na nezpevněných travnatých plochách. Exponát bude návštěvníkům Leteckého muzea Kbely představen se začátkem nové výstavní sezony v nedalekých nově rekonstruovaných hangárech Staré Aerovky, kde je budována expozice bombardovacího letadla.
Více informací najdete na stránkách LETECKÉHO MUZEA KBELY.