Industriální ráz budov a náplň nových expozic nasměroval obsah aktuální konference k filmové tematice. Ta rezonuje v muzejních expozicích: Princip Baťa – reklamní baťovský film, zlínské filmové ateliéry, kabinet animovaného filmu, fenomén moderního cestovatelství a filmového dokumentu. Expozice de facto napomohly zformulovat hlavní myšlenky a specifikovat podtitul letošní konference jako Muzeum ve filmu – film v muzeu.

V roce 2010 byla navíc do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vřazena opatřením ministra školství, mládeže a tělovýchovy jako doplňující vzdělávací obor Filmová a audiovizuální výchova, což vytváří potřebnou bázi pro filmovou tvorbu ve všeobecném vzdělávání i v edukačních programech na půdě muzeí a galerií. Na základě metodické podpory dlouhodobé konzultantky konference Markéty Pastorové byl ve spolupráci s garantem oblasti umění a kultura Národním ústavem pro vzdělávání koncipován odborný program konference a přizván autor obsahu vzdělávacího oboru Filmová a audiovizuální výchova Rudolf Adler, aby představil metodiku a obsah oboru i možnosti jeho využití v muzeích.

Padesátka účastníků konference tak mohla prožít intenzívní třídenní program naplněný příklady spolupráce různých typů škol s muzei, ukázkami filmové a animované tvorby na základních školách, základních uměleckých školách a v regionálních muzeích i v institucích nemuzejního charakteru. Další příspěvky mapovaly snahu studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze o vytvoření Národního filmového muzea anebo představily tvorbu studentů Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Muzeum Jana Amose Komenského v Uherském Brodě prezentovalo průřez uplynulými 17 ročníky přehlídky Musaionfilm, kancelář Kreativní Evropa nabídla neotřelý pohled na práci s publikem ve vzdělávacích institucích. Díky příspěvkům Markéty Pastorové, Rudolfa Adlera a Jarmily Šlaisové získali účastníci potřebné informace a dokumenty zakládající možnosti filmové a audiovizuální tvorby v muzejních programech i ve školách. Vedle toho dostali i přehled literatury, filmových akcí, přehlídek a festivalů a kontakty na instituce poskytující metodickou podporu pro zájemce o filmové vzdělávání.

Hlavní jednání doprovodil interaktivní program, který se konal v několika paralelních blocích. V nich se mohli účastníci věnovat například tvorbě filmového pásu pro zoetrop s Adélou Šimovou anebo přímo výrobě zoetropu ve workshopu Martina Krkoška. Čtvrteční program završil workshop Romana Prokeše v doprovodné výstavě Kinematograf s ukázkami historické filmové techniky a vývoje filmového média.

Výstupem z pátečního workshopu Adély Šimové a Michaela Carringtona bylo pět krátkých animovaných etud dokládajících, že i méně zkušený tvůrce jako návštěvník muzea, dítě či dospělý je schopen během jediného dne vytvořit filmovou animaci, jejímž prostřednictvím získává nejen technické a umělecké dovednosti a znalosti, ale především se učí o vystavených objektech či historických souvislostech na základě vlastní zkušenosti a prožitku. Prokázat dostupnost filmového média a nejrůznější možnosti a formy jeho využití ve spolupráci muzea a školy bylo hlavním cílem konference Muzeum a škola v roce 2015.

Aktuální informace a dokumenty naleznete na stránkách MUZEA JIHOVÝCHODNÍ MORAVY VE ZLÍNĚ. Příští ročník konference se uskuteční ve Zlíně v březnu 2017. Nosným tématem jednání bude tvorba muzejních expozic vzhledem k veřejnosti a škole. Mediálním partnerem konference je portál PROPAMÁTKY.