Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
09. 10. 2017Rubrika
Opravené památkyTémata
OPOČNO (RYCHNOVSKO) | Bez náležité pozornosti proběhla před několika lety unikátní restaurátorská rehabilitace obrazu Madona z Opočna. Zásluhou restaurátorů Šárky a Petra Bergerových a historičky umění Jany Zapletalové bylo mimo jiné potvrzeno autorství renesančního mistra Andrey del Sarta.
Olejomalba na dřevěné desce o rozměrech 112 × 83,5 cm znázorňující výjev skalnaté krajiny s třemi postavami, Madonu s Ježíškem a malým Janem Křtitelem, byla jakožto součást mobiliárního fondu národní kulturní památky státního zámku Opočno v minulosti většinou připisována okruhu florentského manýristického malíře Andrey del Sarta, který žil v letech 1486 až 1530, případně byla považována za pozdější kopii dle Sartovy Madony del Fries.
Obraz byl naposledy významně restaurován v 60. letech minulého století v Národní galerii v Praze Mojmírem Hamsíkem. Ten rozpoznal kvalitu malby a jeho názor sdílel i Eduard Šafařík, který o obraze publikoval drobnou stať, bohužel v nepříliš známém periodiku, a pouze v anglickém jazyce. Restaurování i uměleckohistorické zhodnocení tak bylo velmi záhy zapomenuto. Nedlouho poté byl obraz opravován znovu restaurátorkou Elenou Crhovou. Jeho stav se následně rychle zhoršoval a dílo se opět ocitlo mimo zájem odborné veřejnosti.
Zásadně novou situaci do osudu uměleckého díla vnesl až rozsáhlý nedestruktivní restaurátorský průzkum pomocí rentgenového, ultrafialového a infračerveného záření a na něj navazující restaurování Šárkou a Petrem Bergerovými. Pro rehabilitaci movité kulturní památky stal důležitým také paralelně provedený, velmi detailní uměleckohistorický průzkum Jany Zapletalové z katedry dějin umění Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Přední znalkyně italského umění na základě svých bádání potvrdila Sartovo autorství. Detailně se zabývala i štítkem z rubu obrazu, který uvádí, že dílo bylo vytvořeno Sartem pro jeho přítele obchodníka Giovanniho di Paula ve Florencii v březnu roku 1520. Do sbírek šlechtického rodu Colloredo-Mansfeld se obraz dostal zřejmě počátkem 19. století za ne zcela vyjasněných okolností.
Podrobné výsledky ojedinělého odborného výzkumu, při kterém proběhla úzká spolupráce historika umění a restaurátorů, je možné nalézt ve vydané knižní publikaci s názvem Madona z Opočna, Andrea del Sarto – příběh zapomenutého obrazu. V knize je zaznamenáno uměleckohistorické bádání včetně důkladných bibliografických a archivních citací a také komplexní restaurátorský průzkum a následné restaurování, vše doložené bohatou fotografickou dokumentací. Cenné výsledky celého projektu byly v nedávné době prezentovány na komorní výstavě pod názvem Andrea del Sarto, Madona s dítětem v prostorách Národní galerie v Praze ve Šternberském paláci. Obraz je v současnosti ke zhlédnutí v rámci své domovské expozice ve velkém sále zámecké obrazárny opočenského zámku.
Bližší informace k dílu a publikaci naleznete na stránkách STÁTNÍHO ZÁMKU OPOČNO. Informace o autorech restaurátorského průzkumu a záměru naleznete v KATALOGU SLUŽEB.