Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
08. 12. 2015Rubrika
Zprávy z regionůTémata
ČESKÁ REPUBLIKA | Trendem v památkové péči je 3D dokumentace historických objektů. Na toto téma se ve dnech 26.–27. listopadu konala v Praze mezinárodní konference DIGI 2015 o využití těchto technologií v praxi.
Věrnější a podrobnější. Tak hovoří odborníci na nové digitální technologie o bezkontaktním skenování památek. Přináší totiž oproti tradičním metodám mnohem širší možnosti. Výsledný model je nejen velmi detailní a věrný, ale navíc umožňuje pohlížet na architekturu i z pohledů, které nejsou běžným okem možné.
Když pracovníci památkové péče z Ústí nad Labem dokumentovali kostel sv. Floriána v Krásném Březně, věděli, že jen stavební měření stačit nebude. Ke slovu proto přišlo také bezkontaktní skenování. „Klasická metoda stavebního měření vykazuje poměrně vysokou míru nepřesnosti,“ vysvětluje Barbora Větrovská z Centra pro dokumentaci a digitalizaci kulturního dědictví. „Tato nepřesnost vychází jednak z určité nutné míry idealizace, ale také ze subjektivních nároků zpracovatele na detailnost výstupu a z chybovosti, kterou do sběru dat vnáší lidský faktor.“
Při digitalizaci kostela sv. Floriána se pracovníkům památkové péče nejvíce osvědčil 3D skener FARO Focus. „Tento přístroj je momentálně nejmenší a nejlehčí laserový pozemní skener na trhu. Toto kritérium se výrazně promítlo do mobility a možností použití,“ popisuje Barbora Větrovská přednosti zvoleného zařízení. Skener pracuje na principu fázového posunu laserového paprsku. Dokáže snímat až 976 tisíc bodů za sekundu a zachytí detaily menší než jeden milimetr. Součástí skeneru je barevný fotoaparát s výsledným sférickým rozlišením 70 megapixelů.
Výstupem skenování jsou „mračna“ bodů, jejichž přesnou polohu v prostoru vyjadřují souřadnice. Pomocí softwarového vybavení od výrobce skeneru lze data vizualizovat, vytvářet z nich 3D modely a pracovat s nimi podobně, jako se třeba ve strojírenství pracuje s běžnými CAD soubory. Na podobném principu pracuje rovněž ruční skener FARO Freestyle 3D, který lze s výhodou použít při snímání menších objektů s mnoha detailními prvky.
„Při digitalizaci objektů ručním skenerem FARO Freestyle 3D doslova vše držíte ve svých rukou a stáváte se součástí 3D skenování,“ říká Petr Bilavčík ze společnosti Prima Bilavčík, která tyto přístroje nabízí. Pracovníci památkové péče z Ústí nad Labem využili přednosti tohoto revolučního zařízení, když pořizovali 3D dokumentaci hlavního oltáře a plastické štukové výzdoby kostela Nanebevzetí Panny Marie v Konojedech.
„Při vytváření modelů byla kombinována nasnímaná data ze skenerů mezi sebou. Díky tomu jsou některé pasáže detailnější. Naopak v méně zdobných partiích nebylo potřeba skenovat ve vysokém rozlišení,“ vysvětluje Barbora Větrovská. Ona a její kolegové prezentovali data z konojedského kostela právě na mezinárodní konferenci Využití digitálních technologií v památkové péči. Konference se konala poslední listopadový čtvrtek a pátek v kongresové hale pražského IKEM.
Centrum pro dokumentaci a digitalizaci kulturního dědictví je společným projektem katedry historie Filozofické fakulty a laboratoře geoinformatiky Fakulty životního prostředí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Bližší informace o projektu naleznete ZDE, o konferenci na stránkách DIGI 2015. Mediálním partnerem je portál PROPAMÁTKY.