Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
HAVÍŘOV | Budově vlakového nádraží v Havířově postavené s prvky bruselského stylu hrozí demolice. Objekt nebyl zapsán mezi kulturní památky, a tak se mu nedostává potřebné památkové ochrany. České dráhy ho chtějí zbourat a na jeho místě postavit nový terminál.
Se zbouráním zajímavé stavby však nesouhlasí řada místních lidí a také architekti. Vlakové nádraží s prvky bruselského stylu je totiž podle odborníků velmi cenné. Výjimečná je například jeho výzdoba – mozaiky, dlažby, prostory pro cestující, ale také čistý půdorys. Zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.
Podle Českých drah budova nádraží již neodpovídá potřebám současného cestování, je předimenzovaná a technicky dožilá. Provoz je údajně příliš nákladný. Proto České dráhy prosazují úplnou demolici haly. Na jejím místě by mělo vzniknout parkoviště a na zbylé ploše budou vysázeny stromy. Žádnou novou budovu však stavět nechtějí. Měl by být postaven jen nový moderní dopravní terminál. České dráhy chtějí využít sousední administrativní část nádraží, která není v současné době využita, a tu doplní o membránovou střechu ze specielně vyztuženého plastu. Tato „plachta“ pak zastřeší venkovní terminál, o jehož vznik se postará město.
Demolice staré haly by měla začít příští rok na jaře, moderní dopravní terminál by mohl být hotový v polovině roku 2014. Vedení města s tím nemá problém, naopak novou tvář nádraží podporuje. Proti jsou architekti Adam Guzdek a Lucie Chytilová, kteří sepsali petici za zachování nádraží, pod kterou se podepsalo na 2000 lidí. O odborné stanovisko požádalo Ministerstvo kultury Národní památkový ústav. Ten se za architekty postavil a doporučil, aby se havířovské nádraží stalo památkou, protože představuje komplexně pojatý a propracovaný příklad architektury bruselského stylu 60. let 20. století. Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží za památku neprohlásí. Podle architektů neoprávněně. Zvažují tedy návrh na přezkoumání řízení.
Institut pro památky a kulturu, o.p.s., v rámci každoročně pořádaných mezioborových konferencí o obnově a využívání památek připravuje konferenci, která se zaměří na budovy historických nádraží. Setkání se uskuteční 13. listopadu v Praze a je určené všem zájemcům z řad architektů, zástupců měst a obcí, pracovníků památkové péče, studentů i veřejnosti. O konferenci budeme průběžně informovat.