Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Budově vlakového nádraží v Havířově hrozí demolice

HAVÍŘOV | Budově vlakového nádraží v Havířově postavené s prvky bruselského stylu hrozí demolice. Objekt nebyl zapsán mezi kulturní památky, a tak se mu nedostává potřebné památkové ochrany. České dráhy ho chtějí zbourat a na jeho místě postavit nový terminál.

Havířovské nádraží postavené s prvky bruselského stylu 60. let 20. století má cennou výzdobu, zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.

Se zbouráním zajímavé stavby však nesouhlasí řada místních lidí a také architekti. Vlakové nádraží s prvky bruselského stylu je totiž podle odborníků velmi cenné. Výjimečná je například jeho výzdoba – mozaiky, dlažby, prostory pro cestující, ale také čistý půdorys. Zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.

Podle Českých drah budova nádraží již neodpovídá potřebám současného cestování, je předimenzovaná a technicky dožilá. Provoz je údajně příliš nákladný. Proto České dráhy prosazují úplnou demolici haly. Na jejím místě by mělo vzniknout parkoviště a na zbylé ploše budou vysázeny stromy. Žádnou novou budovu však stavět nechtějí. Měl by být postaven jen nový moderní dopravní terminál. České dráhy chtějí využít sousední administrativní část nádraží, která není v současné době využita, a tu doplní o membránovou střechu ze specielně vyztuženého plastu. Tato „plachta“ pak zastřeší venkovní terminál, o jehož vznik se postará město.

Demolice staré haly by měla začít příští rok na jaře, moderní dopravní terminál by mohl být hotový v polovině roku 2014. Vedení města s tím nemá problém, naopak novou tvář nádraží podporuje. Proti jsou architekti Adam Guzdek a Lucie Chytilová, kteří sepsali petici za zachování nádraží, pod kterou se podepsalo na 2000 lidí. O odborné stanovisko požádalo Ministerstvo kultury Národní památkový ústav. Ten se za architekty postavil a doporučil, aby se havířovské nádraží stalo památkou, protože představuje komplexně pojatý a propracovaný příklad architektury bruselského stylu 60. let 20. století. Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží za památku neprohlásí. Podle architektů neoprávněně. Zvažují tedy návrh na přezkoumání řízení.

Institut pro památky a kulturu, o.p.s., v rámci každoročně pořádaných mezioborových konferencí o obnově a využívání památek připravuje konferenci, která se zaměří na budovy historických nádraží. Setkání se uskuteční 13. listopadu v Praze a je určené všem zájemcům z řad architektů, zástupců měst a obcí, pracovníků památkové péče, studentů i veřejnosti. O konferenci budeme průběžně informovat.

Mapa

Havířov - vlakové nádraží

České dráhy prosazují úplnou demolici haly. Na jejím místě by mělo vzniknout parkoviště, na zbylé ploše budou vysázeny stromy a postaven nový terminál.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Průmyslové dědictví

Více k tématu: Nádraží a železnice