Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
LITOMĚŘICE | Od roku 2003 postupně vycházejí publikace Česká nádraží. Autorem je Mojmír Krejčiřík, který dlouhodobě působí v oblasti výzkumu a vývoje železničního stavebnictví. Jeho příspěvek zazní také na konferenci PROPAMÁTKY, kde bude možné všechny tři vydané díly výhodně zakoupit.
V roce 1828 začal provoz na koněspřežné dráze z Lince do Českých Budějovic, první veřejné železnici nejen na českém území, ale i na evropském kontinentě. Zájezdní hostinec v Holkově, upravený dráhou na staniční budovu, se stal prvním nádražím na území dnešní České republiky. V průběhu dalšího více než půldruhého století následovaly stovky dalších nádražních budov, jejichž architektonickému a stavebnětechnickému vývoji je věnován soubor knih Česká nádraží.
Na historických i současných fotografiích a archivních plánech doplněných faktografickými údaji představuje autor, stavební inženýr a železniční historik Mojmír Krejčiřík, dílo několika generací železničních architektů na území Čech, Moravy a Slezska a nepřímo i v celé monarchii, k níž tyto země do roku 1918 – tedy v období, kdy bylo postaveno nejvíce výpravních budov – náležely. Stejné nebo podobné typy výpravních budov jako v českých zemích můžeme proto dodnes najít i v ostatních částech bývalého Rakouska-Uherska – dnešním Rakousku, Maďarsku, Polsku, Slovensku, Rumunsku, Slovinsku, Itálii a Ukrajině.
Obsah knih je z důvodu velkého množství materiálu rozdělen do šesti dílů, v nichž autor postupně dokumentuje stavební historii výpravních budov jednotlivých železničních společností v pořadí, v němž uváděly do provozu své tratě na území dnešní České republiky. První díl navíc obsahuje také stavebnětechnický a architektonický vývoj výpravních budov obecně. Výpravní budovy, jejich sloh, stavebnětechnické řešení a vybavení reprezentují vzájemný poměr mezi železnicí a společností. Jejich stav a způsob využití odrážejí význam a postavení železniční dopravy.
Studium stavebnětechnického a architektonického vývoje může přispět k lepšímu porozumění současného stavu výpravních budov a ovlivnit i jejich další osudy. To je také hlavním cílem publikace určené nejen železničním nadšencům a zájemcům o historii železnice i architektury, ale také všem, kteří mohou z titulu svých funkcí ovlivňovat stav, vzhled a tvářnost našich nádraží, tedy projektantům, investorům, stavbařům, pracovníkům památkové péče a představitelům státní správy a územních i obecních samospráv.
Litoměřické Vydavatelství dopravní literatury vydává publikace o historii dopravy, především železniční. Vedle stěžejní řady publikací Česká nádraží vychází soubory výkresů lokomotiv od Miloše Kratochvíla. Publikace Karla Justa a Zdeňka Maruny mapují naše úzkorozchodné dráhy a vozidla na nich. Knihu Lokomotivy Ústecko-teplické dráhy napsal přední železniční historik a bývalý ředitel železničního muzea Národního technického muzea Karel Zeithammer. Vydavatelství vydává publikace také o historii jiných druhů dopravy. Prvopočátkům autobusové dopravy se věnuje publikace Poštovní autobusy 1908–1914 od Petra Hoffmana. O dějinách zajímavého provozu městské hromadné dopravy je publikace Ivana Grisy Trolejbusy Most – Litvínov.
Další informace naleznete na stránkách VYDAVATELSTVÍ DOPRAVNÍ LITERATURY.