Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Historické nádraží v Ústí nad Orlicí stále nemá využití

ÚSTÍ NAD ORLICÍ | Ani krátce před zahájením modernizace železničního uzlu v Ústí nad Orlicí není jasné, k čemu bude sloužit historická budova starého nádraží. Sdružení Nádraží nedáme! se ji podařilo zachránit před demolicí, když prosadilo její prohlášení kulturní památkou.

Budova nádraží stojí atypicky uprostřed kolejiště. Je postavena z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.

Na její opravy však nikdo nechce dát peníze a otázkou je také její využití. Podle orlickoústeckého starosty Petra Hájka v minulosti padly například návrhy, aby v patře vznikla stálá expozice betlémů z Orlickoústecka. „Přáli bychom si také zachování restaurace, vstupní hala by mohla sloužit k odbavování cestujících na části nástupišť. Kromě menších oprav objektu budou ale hlavně nároky na financování provozu a to je stále otevřená věc,“ řekl Hájek.

Stavební průzkum prokázal, že budova není ve špatném stavu. Nádraží patří Českým drahám, které zatím o rekonstrukci neuvažují. Modernizaci železničního uzlu zajišťuje Správa železniční dopravní cesty, oprava objektu ale do projektu není zahrnuta. Naopak počítá s výstavbou nové výpravní budovy. O využití starého nádraží jednala před časem i meziresortní komise sestavená ze zástupců Ministerstva dopravy a Ministerstva kultury. „Zprávy z její činnosti jsme neobdrželi, snad už byla zrušena,“ řekl předseda sdružení Nádraží Nedáme! Martin Kadrman.

Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Od léta 2010 je kulturní památkou. Stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Vznikla podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.

Mapa

Ústí nad Orlicí - nádraží

Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v České republice. Od léta 2010 je kulturní památkou.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Nádraží a železnice

Více k tématu: Průmyslové dědictví