Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKÁ REPUBLIKA | Národní památkový ústav rozvíjí projekt s názvem Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky, který je financován Ministerstvem kultury z programu NAKI – Aplikovaný výzkum a vývoj národní a kulturní identity.
Koordinátorem projektu i tvůrcem edukačních sad pro lektory je územní odborné pracoviště v Telči, kde se 3. května v Lannerově domě, sídle telčského pracoviště, také první edukační centrum otevřelo. „Hlavní cílovou skupinou jsou základní a střední školy. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo školy přesvědčit, aby k nám jejich žáci přijeli a zkusili si zažít historii trochu jinak,“ uvedla při otevření centra ředitelka územního odborného pracoviště v Telči Martina Veselá. Dalšími cílovými skupinami edukačních center jsou rodiny s dětmi, laická i odborná veřejnost.
Další edukační centra již vznikla také v Bečově nad Teplou, Hradci nad Moravicí nebo v Českých Budějovicích a samostatné učebny na hradě Křivoklát a zámku Kroměříž. „Vždy se snažíme edukační centra otevírat nejdříve na památkových ústavech, ale i na památkách ve správě Národního památkového ústavu,“ upřesnila Martina Veselá. Hlavním cílem projektu, který má časové vymezení v letech 2012–2015, je vytvoření systému vzdělávacích programů zaměřených na vzdělávání v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Vzdělávací programy budou z hlediska obsahů i forem respektovat různé typy učení, včetně učení celoživotního.
Projekt se snaží sledovat celosvětové trendy, kde je pro edukační aktivity využíván jak potenciál autentického prostředí památkových objektů, tak prostředí moderních informačních technologií. Koordinátoři nově vzniklých regionálních edukačních center připravují pilotní edukační programy, které budou doplněny ve spolupráci s pedagogickými fakultami Univerzity Karlovy v Praze a Masarykovy univerzity v Brně metodikami využitelnými pro tvorbu nových vzdělávacích programů.
Ve dvou příštích letech budou postupně aplikovány pilotní programy edukačních aktivit v šesti vybraných krajích (vyjednává se o zapojení památek v Plzeňském kraji a v Libereckém kraji nad rámec projektu). Jednotliví koordinátoři již mají vytipovány objekty, na kterých budou programy postupně spouštěny a staví si „své“ regionální týmy, které je budou realizovat – jedná se většinou o zaměstnance z jednotlivých správ památkových objektů (průvodci, kasteláni).
Každé edukační centrum dostalo k dispozici takzvanou edukační sadu, což jsou v podstatě univerzální pomůcky pro ukázku každodenního života našich předků. Sady obsahují např. repliky brnění, kroužkové košile, sadu historických oděvů, repliky historického skla, keramiky a porcelánu, sady historických mincí, sadu s délkovými mírami, sadu 2 oken s vitrážemi, velké stavebnice pro demonstraci stavby kleneb, sadu s možností ukázky archeologického profilu, batůžky s pomůckami pro výuku v historických parcích a zahradách, sadu pro historický urbanismus a krajinu jako takovou a podobně.
Důležitou součástí a zároveň jedním z výstupů projektu bylo spuštění internetových stránek s názvem PAMÁTKY NÁS BAVÍ. Na tomto portálu by se měly všechny kvalitní edukační aktivity koncentrovat a být k dispozici, a to nejen na státních, ale i na dalších památkách. Jejich zveřejnění a podpora na portálu by znamenala určitou garanci kvality a úrovně.
Zajímavým výstupem projektu je i film Václav IV. očima dětí, na kterém se podíleli přímo dětští účastníci edukačního programu. Film je také k vidění v prostoru hradní pokladny na hradě Křivoklátě.