Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKÁ REPUBLIKA | S profesorem Ivem Hlobilem jsme v letním časopisu hovořili o řadě témat. Věnovali jsme se terénnímu výzkumu v rámci velkých výstav středověkého umění, zaměřili jsme se na vědeckou činnost pracovníků státní památkové péče nebo na zájem veřejnosti o ochranu památek a na nenahraditelné občanské aktivity zdola.
Jaká událost v oblasti památkové péče vás v poslední době potěšila nebo ve vás vyvolala hlubší zážitek?
V oblasti památkové péče mne potěšila obnova Kuksu. Považuji za výjimečné, že se podařila zrealizovat. Nyní je obnova již mediálně známa a mezinárodně oceněna, tak to není nic překvapivého. Dále mne těší, že existují hnutí, která mají ochranářský ráz a vedou ke koncepčním výsledkům. Například zápas spolku Za krásnou Olomouc o historické jádro Olomouce bez výškových budov. A samozřejmě aktivity Klubu Za starou Prahu. Jako negativní příklad vnímám rozhodnutí o možnosti přestavět hotel Thermal v Karlových Varech. Povolit přestavbu znamená ohrožení všech podobných staveb.
Je východočeský projekt Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách posledním chybějícím?
Jako by to skutečně byl poslední, ale není to pravda. Před námi je bezpochyby podobný projekt pro poslední část mezi Moravou a Čechami, tedy pro Vysočinu. A zadruhé potřebujeme cyklus uzavřít středními Čechami v čele s Kutnou Horou a takový projekt by se měl týkat i Prahy.
Definoval výzkumný projekt Od gotiky k renesanci například směry dalšího bádání?
Výstava byla tehdy podporována veřejností, ministerstvem a dalšími institucemi za zcela jiných podmínek. Byla taková porevoluční doba, přípravy začaly v roce 1995 a získali jsme patronát Václava Havla. Vše bylo snazší a ne tak byrokraticky ovládáno jako dnes. Administrativně i finančně nastala totální proměna. Tehdy to byla výstava zemská, moravskoslezská. Východočeská výstava bude regionální se vším všudy. A co přinesla výstava Od gotiky k renesanci? Ukázalo se, že musí být zařazena raná renesance a nejen gotika. Předchozí výstavy byly čistě gotické. V Olomouci se ale ukázalo prolínání od roku 1490 tak výrazné, že kdybychom tam renesanci neměli, tak bychom vůbec nepochopili, co se v Olomouci dělo. A katalog výstavy v několika svazcích povýšil badatelskou a dokumentační úroveň na vyšší niveau. Rozhodující bylo, když výstava skončila, podařilo se nám to nejvýznamnější převézt do Říma. Dokonce do Palazzo Venezia. To bylo něco z mého pohledu tak naprosto zásadního – první výstava středověkého umění v takovém rozsahu přenesená do zahraničí. Kdyby se něco takového podařilo ve východních Čechách, byl bych šťastný.
Celý rozhovor si můžete přečíst v letním čtvrtletníku PROPAMÁTKY 2017 ZDE.